دانلود پژوهش و مباني نظري پيشرفت تحصيلي (فصل دوم پژوهش)

دانلود مباني نظري و پيشينه پژوهش ,فصل دوم مباني نظري و پيشينه پژوهش ,نمونه سوالات آزمون استخدامي اموزش و پرورش تفكيك رسته ها,دانلود پاورپوينت,طرح توجيحي با لينك مستقيم

دانلود پژوهش و مباني نظري پيشرفت تحصيلي (فصل دوم پژوهش)

۱۳ بازديد

برچسب ها : پژوهش و مباني نظري پيشرفت تحصيلي (فصل دوم پژوهش) , پژوهش و مباني نظري پيشرفت تحصيلي (فصل دوم پژوهش)

 

پژوهش و مباني نظري پيشرفت تحصيلي (فصل دوم پژوهش)

پژوهش و مباني نظري پيشرفت تحصيلي (فصل دوم پژوهش)

دانلود پژوهش و مباني نظري پيشرفت تحصيلي (فصل دوم پژوهش)

درباره اين فايل انتقادي داريد؟

راه هاي تماس با ما:

تماس با ما

شماره تماس : 09010318948

 

دسته بندي مباني و پيشينه نظري
فرمت فايل doc
حجم فايل 56 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 45

پژوهش و مباني نظري پيشرفت تحصيلي (فصل دوم پژوهش)

در  45صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت doc

قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه

 

پيشرفت تحصيلي

مفهوم پيشرفت يا موفقيت تحصيلي  

در روان شناسي، "موفقيت" به پاسخ يا عملي گفته مي شود كه به گونه اي كه شخص به هدف برسد يا موفقيت يك گام قطعي است كه به جانب هدف برداشته مي شود. ولي در تعليم و تربيت و موقعيت هاي تحصيلي موفقيت به درجه اي از كارايي اطلاق مي شود كه فرد به فراخور توانايي هايش در پيشرفت هاي خود به رضايت شايسته برسد(قاضي، 1373). در مقابل موفقيت تحصيلي، شكست تحصيلي به كار برده مي شود. " شكست" عبارت است از نااميدي ها؛ يعني ترسيدن به اميدها و انتظارها يا دست نيافتن به سطح استانداردهاي مورد نظر. شكست يعني نرسيدن به رؤياها و انتظارات و برعكس، يعني دچار شدن فرد به ان چه از آن هراس دارد. منظور از شكست تحصيلي شكستي است كه در اثر كوتاهي نظام اموزشي در دست يابي مؤثر به هدف ها و برنامه هاي آموزشي حاصل مي شود؛ يعني عدم موفقيت فراگيران در دست يابي به كم ترين معيارهايي كه براي موفيت آنان به وسيله نظام اموزشي در نظر گرفته شده است(امين فر،1365).

در مقابل موفقيت تحصيلي، اغلب اصطلاح افت يا اتلاف مطرح مي شود.اين اصطلاح در آموزش، از زبان اقتصاد دانان گرفته شده و نظام آموزشي را به صنعتي تشبيه مي كند كه بخشي از سرمايه و مواد اوليه اي را كه بايد به محصول نهايي تبديل مي شد، تلف نموده است و نتايجه مطلوب و مورد انتظار را به بار نياورده است. در يك جمع بندي از تعريف ها و مفاهيم افت تحصيلي، مي توان آن را عدم موفقيت در تحصيل، وقوع ترك تحصيل و يا ترك تحصيل زودرس، تكرار پايه درس هاف نسبت نامناسب ميان سال هاي تحصيل فراگير و سال هاي مقرر آموزشي، كيفيت نازل تحصيلات و آموخته هاي يادگيرنده در مقايسه با آن چه كه بايد باشد، كسب محفوظات به جاي معلومات  كه در اندك زماني به فراموشي سپرده مي شود، نرسيدن نظام اموزشي به هدف هاي اصيل خود ناميد(پازوكي،1381).   

محققان از سال ها قبل، بيان داشته اند كه يكي از ضروريات در آموزش، تجزيه و تحليل نمرات آزمون هاي تحصيلي به عنوان شاخص هاي موفقيت فعلي و آينده دانش آموزان مي باشد. هنوز هم در سنجش موفقيت هاي تحصيلي، از معدل نمرات فراگيران به عنوان شاخص يا يكي از شاخص هاي موفقيت تحصيلي بهره مي گيرند، ولي در نظر گرفتن معدل نمرات، به عنوان تنها شاخص تعيين موفقيت تحصيلي، ملاك مناسبي نيست(پوركاظمي،1385 و دلاور،1384). براين اساس، محققان از مجموعه اي از معيارها و ملاك هاي مكمل، در تعيين موفقيت تحصيلي دانش آموزان بهره گرفته اند. به عنوان مثال در بررسي عملكرد تحصيلي دانش آموزان، غير از ملاك معدل، معيارهاي ديگري هم چون اخلاق، انضباط كلاسي و حضور مرتب در كلاس، فعاليت هاي عملي و ... را در نظر گرفته اند.  

امروزه تحقيقات، نقش عوامل مختلفي را بر موفقيت تحصيلي فراگيران به اثبات رسانده است(گارتون و همكاران[1]،2001). به طور خلاصه در زير آمده است:

1. نگرش محيط خانواده(پافشاري خانواده بر پيشرفت تحصيلي فرزندان، راهنمايي هاي تحصيلي، تلاش هاي خانواده و عادت كاري خانواده)(نجاريان، سليمان پور و ليالي،1373).

2. تصيلات پدر و مادر(گلاب زاده،1379).

3. شغل پدر(خير،1376).

4. تعداد افراد خانواده.

5. طبقه اجتماعي خانواده(حسيني،1372).

6. وضعيت اقتصادي خانواده(احمدي،1374).

7. نگرش محيط مركز آموزشي(اسميت و همكاران،2002).

در واقع امروزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان به عنوان يك شاخص مهم براي ارزيابي نظام هاي آموزشي مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر اين، پيشرفت تحصيلي همواره براي معلمان، دانش آموزان، والدين، نظريه پردازان، و محققان تربيتي نيز حائز اهميت بوده است. براي مثال، پيشرفت تحصيلي يادگيرندگان يكي از مهمترين ملاك هاي ارزيابي عملكرد معلمان محسوب مي شود. براي دانش آموزان و دانشجويان نيز معدل تحصيلي معرف توانايي هاي علمي آن ها براي ورود به دنياي كار و اشتغال و مقاطع تحصيلي بالاتر است. شايد به علت همين اهميت باشد كه نظريه پردازان تربيتي بسياري از پژوهش هاي خود را بر شناخت عوامل مؤثر بر پيشرفت تحصيلي متمركز كرده اند(رستگار، حجازي، لواساني و جهرمي،1388). 

2-2-4-2 عوامل موثر بر پيشرفت و افت تحصيلي 

ميزان پيشرفت تحصيلي يكي از ملاك‌هاي كارآيي نظام آموزشي است. بنابراين تحليل عوامل مربوط به آن اساسي‌ترين موضوعات تحقيقي در نظام آموزش و پرورش، در گرو عوامل بيشماري است كه مي‌توان آن‌ها را در مقوله‌ي‌ كلي عوامل مربوط به تفاوت‌هاي فردي و عوامل مربوط به مدرسه و نظام آموزش و پرورش بررسي نمود. به عبارتي پيشرفت تحصيلي گاه به علت ويژگي‌هاي شخصيتي، شاخص‌هاي ذهني، اجتماعي، عاطفي و اخلاقي دانش‌آموزان است كه مي‌تواند متأثر از عوامل مربوط به خانواده باشد و گاه به علت كاركردهاي مدرسه و نظام آموزش و پروش البته اين دو تا حدي با يكديگر در تعامل هستند(پور شافعي، 1380).

پژوهشگراني كه به دنبال كشف عوامل مرتبط با عملكرد تحصيلي بالا بوده‌اند به آرايه‌هايي از متغييرها، كه عملكرد تحصيلي را تحت تأثير قرار مي‌دهند دست يافته‌اند. در رابطه با عوامل محيطي،‌تا كنون به وجود عوامل محيطي نيرومند و موثر زيادي بر پيشرفت تحصيلي پي برده شده است: فورد[2] (فورد و توماس[3]، 1997) در يك مطالعه شاخص‌هاي زير را براي كم‌آموزان برشمردند: داشتن روابط معلم- شاگردي مثبت پايين، حمايت كم از طرف همكلاسي‌ها، بي‌انگيزگي و بي‌علاقگي در مدرسه. هر يك از عوامل ذكر شده به تنهايي و نيز در تعامل با يكديگر بر ميزان پيشرفت تحصيلي فرد اثر مي‌گذارد.


[1] - Garton, B. L., Dyer, J. E., & King, B. O.

[2]. Ford

[3] . Ford & Thomas...

...

منابع فارسي

آتش پور، سيد حميد. (1383). اعتماد و خودباوري. اصفهان، حوزه معاونت دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان.

احمدي، سيد احمد و فولادگر، فرزانه. (1381). تأثير مشاوره گروهي به شيوه منطقي- عاطفي- رفتاري بر افسردگي پسران بي سرپرست. مجله دانش و پژوهش، شماره يازدهم و دوازدهم، ص 86-75.

احمدي، سيد احمد. (1374). روانشناسي نوجوانان و جوانان. تهران: انتشارات مشعل.

احمدي، سيد احمد. (1387). مقدمه اي بر مشاوره و روان درماني. اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان، چاپ هشتم.

احمدي، سيد احمد. (1386). مباني و اصول راهنمايي و مشاوره. تهران: انتشارات سمت.

اميرجان، ساره؛ سلطاني علي آباد، مجتبي؛ يونسي، سيد جلال؛ ازخوش، منوچهر و عسگري، علي. (1389). اثربخشي مشاوره گروهي بر افزايش احترام به نفس دختران نوجوان دبيرستاني، فصلنامه علمي- پژوهشي رفاه اجتماعي، سال يازدهم، شماره 40، ص 215-189.

امين فر، مرتضي. (1365). افت تحصيلي يا اتلاف در آموزش و پرورش، فصلنامه تعليم و تربيت، سال دوم، شماره 7 و 8، صص 25-7.

 

امامي، طاهره؛ فاتحي زاده، مريم و عابدي، محمدرضا. (1385). مقايسه اثربخشي دو شيوه شناختي- رفتاري و آموزش والدين در افزايش عزت نفس دانش آموزان، مجله دانشور رفتار، سال سيزدهم، شماره 19، ص 74-65.

 

استادي، رضا. (1384). بررسي رابطه بين باورهاي غيرمنطقي و عزت نفس در دانش آموزان پايه چهارم دبيرستانهاي شهر تهران،پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه علامه طباطبائي.

 

استاديان، مريم؛ سوداني، منصور و مهرابي زاده هنرمند، مهناز. (1388). اثربخشي مشاوره گروهي به شيوه عقلاني- عاطفي- رفتاري اليس، بر اضطراب امتحان و عزت نفس دانش آموزان دختر پايه سوم مقطع راهنمايي شهر بهبهان. مجله مطالعات آموزش و يادگيري دانشگاه شيراز، دوره اول، شماره دوم، ص 18-1.

 

اليس، آلبرت. آبرامس، مايكل و دنگلجي، ليديا. (2005). هنر و علم عاقلانه خوردن. (ترجمه مهرداد فيروز بخت، 1385). تهران: نشر رسا.

اليس، آ. سيجل، جي. ال. بيجر، ر. جي. داي بيتا، وي. جي. داي گيزپ، آر. (1999). زوج درماني. (ترجمه ج. صالحي فدردي. س.ا. و امين يزدي، 1385). تهران: انتشارات ميثاق...

...

 

دانلود پژوهش و مباني نظري پيشرفت تحصيلي (فصل دوم پژوهش)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.