دانلود مستقيم مباني نظري و پيشينه پژوهش خانواده (فصل 2)

دانلود مباني نظري و پيشينه پژوهش ,فصل دوم مباني نظري و پيشينه پژوهش ,نمونه سوالات آزمون استخدامي اموزش و پرورش تفكيك رسته ها,دانلود پاورپوينت,طرح توجيحي با لينك مستقيم

دانلود مستقيم مباني نظري و پيشينه پژوهش خانواده (فصل 2)

۲۲ بازديد

مباني نظري و پيشينه پژوهش خانواده (فصل 2)


برچسب ها : مباني نظري و پيشينه پژوهش خانواده (فصل 2) , خانواده , مباني نظري و پيشينه پژوهش خانواده , مباني نظري خانواده , پيشينه تحقيق خانواده , پيشينه پژوهش خانواده , ادبيات تحقيق خانواده , مباني نظري و پيشينه تحقيق خانواده

مباني نظري و پيشينه پژوهش خانواده (فصل 2)
دسته: مباني و پيشينه نظري
فرمت فايل: docx
حجم فايل: 59 كيلوبايت
تعداد صفحات فايل: 37

مباني نظري و پيشينه پژوهش خانواده در 37 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc




=======================================================
تمامي فايل هاي سيستم، توسط كاربران آن آپلود مي شود. اگر در فايلي تخلفي مشاهده كرديد و يا مالك پزوژه اي
بوديد كه از وجود آن در سايت رضايت نداشتيد با ما تماس بگيريد، در اسرع وقت به گزارش شما رسيدگي مي شود.
=======================================================

info@cero.ir || cero.ir@yahoo.com || filecero@gmail.com || فرم تماس با ما
=======================================================

مباني نظري و پيشينه پژوهش خانواده در 37 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

كامل و قابل ويرايش

شامل مباني نظري و پيشينه تحقيق

شامل منابع داخلي و خارجي

منبع نويسي استاندارد

بخشي از مباني نظري:

تعريف خانواده

خانواده جامعه كوچك است كه معمولاً از پدر و مادر، فرزند (فرزندان ) تشكيل مي‌شود . زماني كه كودكي متولد مي‌شود او را به عنوان عضوي از اين جامعه كوچك ، پر اهميت مي‌دانند. كودك سال‌هاي اوليه زندگي خود را در خانواده به سر مي‌برد . در كنار پدر و مادر، برادر و خواهر است كه الگوي رفتاري، ارزش‌ها و معيارهاي اخلاقي را كسب مي‌كند و مطابق الگو معمولاً رفتار مي‌كنند . خانواده يكي از مهم‌ترين و اساسي‌ترين سازمان‌هايي است كه به رشد كودك ياري مي‌دهد . در خانواده است كه كودك نخستين چشم‌انداز را در جهان پيرامون خود به دست مي‌آورد و احساس وجود دارد (پارسا،1368).

خانواده يكي از عوامل مؤثر در رفتار فرد است. محيط خانه اولين و بادوام ترين امري است كه در رشد شخصيت افراد تأثير مي‌گذارد  ، موقعيت اجتماعي خانواده، وضع اقتصادي آن به طرز رفتار كودكان نفوذ فراوان دارد (شريعتمداري، 1363).

از لحاظ تربيتي خانواده اي ايده‌آل است كه نيازهاي جسماني و رواني اعضاي خود را برآورده نمايد ، هر كس در آن داراي امنيت باشد و احساس ارزشمندي و تعلق مي‌كند ، مورد عشق و علاقه و مهر و محبت قرار مي‌گيرد (هرمان.ل ،مان؛ مترجم ساعت چي،1368).

تاثير خانواده بر تحول چنان بارز است هيچ كس نمي‌تواند آن را كتمان كند . از ابتداي تولد روان‌شناسي به عنوان يك رشته جديد به صورت نظري و تجربي بر اهميت نقش خانواده و بالاخص در روابط متقابل كودكان با والدينشان تأكيد شده است و اكثر روان‌شناسان صرف‌نظر از مكتبي كه به آن معتقدند كنش‌هاي متقابل ميان والدين و فرزندان شان را اساس رشد عاطفي و شناختي كه فرزندان قلمداد مي‌كنند (احدي، 1376).

همچنين پژوهشگران معتقدند كه روابط والد –فرزندي در جهت‌يابي هاي شخصيتي و رشد نيازهاي روان‌شناختي و ساير خصوصيات تأثير مي‌گذارد . از نظر تاريخي مؤثرترين ديدگاه‌ها در مورد خانواده و اثرات آن بر شخصيت كودك به وسيله نظريه‌پردازان روان تحليلگري و يادگيري اجتماعي ارائه شده است . روان تحليلگران رشد را نتيجه حركت كودك از ميان تعارض هاي رواني - جنسي كه نقش مهمي در روابط بين كودك و والدين بازي مي‌كند ، مي‌دانند و نظريه‌پردازان اجتماعي از دريچه اصول يادگيري ، يعني جنبه‌هايي چون به‌كارگيري تشويق و تنبيه و با الگو دهي ، به تأثير خانواده مي‌نگرند . اين نظريات باعث شده است كه پژوهشگران در پژوهش‌هاي خود به دنبال اين موضوع باشند كه چه دسته‌اي از صفات شخصيت كودك تحت تأثير چه نوعي از رفتار والدين خود در آينده قرار مي‌گيرند (كركا،2000؛ ترجمه اكبري، 1379).

بخشي از تحقيقات انجام شده:

رضا هاشمي و ديگران (1382) در پژوهشي تحت عنوان بررسي رابطه شيوه هاي فرزند پروري با پيامدهاي رواني ناسازگار در شهر تهران به اين نتيجه رسيد كه والدين مورد پژوهش كه بيشتر از شيوه هاي سلطه گري، كنترل وابستگي زا، و غفلت استفاده كرده بودند، كودكان به ترتيب در اختلال هاي اضطراب، افسردگي، پر تحركي – كاستي توجه، وابستگي و مشكلات اجتماعي نمره هاي بالاتري را نشان دادند. بين متغير هاي مذكور و شيوه هاي فرزند پروري والدين رابطه معناداري به وجود آمد.

تحقيقات آتاوي و هافربري[1] (2004) پيرامون سبك فرزندپروري والدين و پيشرفت تحصيلي نوجوانان سياه پوست نشان داد هرچه مادران به كنترل بيشتري معتقد باشند، نمرات درسي نوجوانان كمتر مي شود و هيچ ارتباط آماري چشمگير ديگري در اين پژوهش، بين ساير متغيرهاي فرزند پروري و نمرات درسي نوجوانان مشاهده نشد.

يافته هاي پلرين[2] (2005) نشان داد كه نوجوانان چيني والدين سهل انگار، داراي توانش اجتماعي و اعتماد به نفس بالايي هستند ولي پيشرفت تحصيلي در آنها ديده نمي شود و درجه زيادي از مشكلات رفتاري در مورد آنها گزارش شده است. والدين مقتدر، فرزنداني با ادراك و اشتياق بيشتر، نمرات درسي بهتر و رفتار بهتري نسبت به ساير كودكان دارند. والدين مستبد، فرزنداني با اعتماد به نفس و توان اجتماعي اندك دارند ولي اشتياق و نمرات درسي آنها نزديك به فرزندان والدين مقتدر، اما كمتر از آنها است.

در مطالعه اي كه توسط آلبرت آلرژ و مارك بنسن[3] (2006)انجام شد و تأثير شيوه هاي فرزند پروري والدين و تآثير آن روي هوش هيجاني فرزندان والدين اسپانيايي را بررسي مي كرد، اين نتيجه حاصل شد كه بين شيوه هاي فرزندپروري با هوش هيجاني فرزندان همبستگي بالايي وجود دارد. در اين پژوهش مدت زماني كه مادران با فرزندان خود سپري مي كردند و ميزان حمايت كنندگي و پاسخگويي آنها همبستگي بالايي با ميزان سازگاري و انطباق فرزندان نشان داد، اما رابطه مثبت مشابهي بين زمان سپري شده پدران با فرزندان و تأثير آن روي سازگاري كودكان مشاهده نشد. مقدار زماني كه مادران صرف فعاليت با بچه ها مي كردند منجر به افزايش هوش هيجاني آنها مي شد. همچنين روش فرزند پروري مستبدانه روي رشد هيجاني كودكان تأثير منفي داشت در حاليكه روش دموكراتيك ميزان بيشتري از سازگاري بچه ها را پيش بيني مي كرد. از طرفي ديگر تمايل مادران به مسئوليت پذيري و درخواست آنها از فرزندانشان براي مسئوليت پذير بودن به طور مثبتي روي توانايي بچه ها براي درك هيجانات ديگران، مسئوليت پذيري در موقعيت هاي اجتماعي و ايجاد روابط بين فردي مؤثر، تأثير گذار بود. اين پژوهش نشان مي دهد كه هوش هيجاني را مي توان با استفاده از روشهاي فرزند پروري مثبت پرورش داد و آن را بهبود بخشيد. ويژگي هاي اينگونه از روشهاي فرزند پروري عبارتند از تعامل با كودك، روش تصميم گيري دموكراتيك، تأكيد روي مسئوليت پذيري، ميزان متوسط استقلال(خودگرداني)كودك، استفاده معقول و مناسب از قوانين و تأكيد روي استقلال به جاي كودك سالاري

 


[1]Attaway & Haferbry

[2] Pellerin

[3] Alberto Alegre & Mark Benson

فهرست مطالب:

تعريف خانواده

2 - 2 نقش والدين در رفتار فرزند

2 - 3 دلبستگي و پيوند والديني

2 – 4 تأثير محيط و فضاي خانواده بر كودكان

جدول 2-1  تأثير فضاي خانواده بر كودكان

2 - 5  شيوه هاي فرزند پروري

2 - 6 تاريخچه شيوه فرزند پروري

2- 7  تاريخچه فرزند پروري در ايران

2 - 8  بنيان نظري روشهاي فرزند پروري و تحقيقات صورت پذيرفته در اين زمينه

الگوهاي مختلف روابط والد- فرزند در ديدگاه يكسويه

شيوه فرزند پروري شيفر

نظريه سبك فرزند پروري والدين شيفر

شيوه هاي فرزندپروري بامريند

پذيرندگي-  پاسخ دهندگي

شيوه فرزندپروري مقتدرانه

شيوه فرزندپروري مستبدانه

شيوه فرزندپروري سهل گيرانه

شيوه فرزندپروري مسامحه كار

شيوه هاي جديد فرزندپروري بامريند

نظريه استرنبرگ

نظريه ي خودگرداني ذهني

ويژگي هاي والدين

الف: والدين داراي فرزند پروري قانونگذار

ب:ويژگي هاي افراد داراي فرزند پروري اجرايي

ج: ويژگي هاي والدين دارايفرزند پروري قضاوت نگر

انواع خود گرداني ذهني

الگوهاي والد- فرزند در ديدگاه دو سويه

رويكرد بازتابي يا آينه گونه" تأثير كودكان بر والدين"

نظريه تأثيرمتقابل

2-9عوامل تعيين كننده شيوه هاي فرزندپروري والدين

2-10نقش تفاوت هاي جنسي در نحوه برخورد والدين

تحقيقات انجام شده داخلي و خارجي

منابع

 

لطفا پيش از دانلود حتما به اين نكات توجه نماييد (كليك كنيد)

خريد

شماره تماس پيامكي براي مواقع ضروري : 09010318948

برچسب ها : مباني نظري و پيشينه پژوهش خانواده (فصل 2) , خانواده , مباني نظري و پيشينه پژوهش خانواده , مباني نظري خانواده , پيشينه تحقيق خانواده , پيشينه پژوهش خانواده , ادبيات تحقيق خانواده , مباني نظري و پيشينه تحقيق خانواده

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.