دانلود فصل دوم مباني نظري و پيشينه پزوهش بهزيستي روان شناختي با لينك مستقيم

دانلود مباني نظري و پيشينه پژوهش ,فصل دوم مباني نظري و پيشينه پژوهش ,نمونه سوالات آزمون استخدامي اموزش و پرورش تفكيك رسته ها,دانلود پاورپوينت,طرح توجيحي با لينك مستقيم

دانلود فصل دوم مباني نظري و پيشينه پزوهش بهزيستي روان شناختي با لينك مستقيم

۲۳ بازديد

فصل دوم مباني نظري و پيشينه پزوهش بهزيستي روان شناختي

درباره اين فايل انتقادي داريد؟

راه هاي تماس با ما:

تماس با ما

شماره تماس : 09010318948

 

 

خريد

فصل دوم مباني نظري و پيشينه پزوهش بهزيستي روان شناختي

در 25 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت doc

قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه


بهزيستي روان‌شناختي

امروزه ديدگاه جديدي در علوم وابسته به سلامت به‌طور اعم و در روان‌شناسي به‌طور اخص در حال شكل‌گيري و گسترش است. در اين ديدگاه علمي تمركز بر روي سلامتي و بهزيستي از جنبه‌ي مثبت، توضيح و تبيين ماهيت بهزيستي روان‌شناختي مي‌باشد (ريف وسينگر، 1998).

مفهوم بهزيستي روان‌شناختي

بهزيستي مفهوم كليدي و اصلي تفكر گسترده‌اي است كه شامل رضايت معمولي فرد از زندگي، احساسات مثبت و فقدان احساس منفي مي‌باشد. اولين مؤلفه‌ي آن يك قضاوت شناختي درباره‌ي اين است كه زندگي فرد چه طور مي‌گذرد، مؤلفه بعدي شادكامي فرد در سطوح تجارب شخصي است (داينر، اويشي و لوكاس[1]، 2003).

مفهوم بهزيستي شخصي به انواع ارزيابي‌هاي گوناگون (مثبت و منفي) افراد از زندگي‌شان اشاره دارد كه شامل ارزيابي‌هاي شناختي و فكري (مانند رضايت از زندگي، رضايت شغلي، علائق و تعهدات) و واكنش‌هاي عاطفي به حوادث زندگي (مانند لذت‌ها، شادي‌ها، غم‌ها و دل‌تنگي‌ها) مي‌باشد؛ بنابراين بهزيستي روان‌شناختي اصطلاحاً چيزي است كه براي ارزيابي گوناگوني كه مردم از زندگي خود، اتفاقاتي كه براي آن‌ها مي‌افتد، جسم و ذهنشان و شرايط محيطي كه در آن زندگي مي‌كنند، دارند. بهزيستي روان‌شناختي به درك افراد از زندگي خودشان در حيطه رفتارهاي هيجاني و عملكردهاي رواني و ابعاد سلامت رواني تعريف‌شده است. تحقيقات در مورد بهزيستي روان‌شناختي قلمروهايي از شخصيت، انگيزش و عامل‌هاي شناختي (ادراك، اعتمادبه‌نفس، خوش‌بيني) را نشان داده است كه همه‌ي اين عوامل در رضايتمندي افراد از زندگي مشاركت دارند (داينر،2006).

ويژگي‌هاي مهم رواني كه فرد واجد سلامت مي‌بايست از آن برخوردار باشد، احساس بهزيستي يا رضايتمندي است. احساس بهزيستي اصطلاحاً اين‌گونه تعريف مي‌شود: احساس مثبت و احساس رضايتمندي عمومي از زندگي كه شامل خود و ديگران در حوزه‌هاي مختلف است. احساس بهزيستي هم داراي مؤلفه‌هاي عاطفي و هم مؤلفه‌هاي شناختي است. افراد با بهزيستي بالا به‌طور عمده‌اي هيجانات مثبت را تجربه مي‌كنند و از حوادث و وقايع پيرامون خود ارزيابي مثبتي دارند، درحالي‌كه افراد با بهزيستي روان‌شناختي پايين، حوادث و موقعيت زندگي‌شان را نامطلوب ارزيابي مي‌كنند و بيشتر هيجانات منفي نظير اضطراب، افسردگي و خشم را تجربه مي‌كنند (مي يرز و داينر[2]، 1995). علاوه بر اين افرادي كه سطوح بالاي بهزيستي را تجربه مي‌كنند به‌طور متوسط بيشتر قابل‌اعتماد هستند و همكاري بيشتري با افراد ديگر دارند (تو و داينر[3]، 2008).

بهزيستي روان‌شناختي را مي‌توان واكنش‌هاي عاطفي و شناختي به ادراك ويژگي‌ها و توانمندي‌هاي شخصي، پيشرفت بسنده، تعامل كارآمد و مؤثر با جهان، پيوند و رابطه مطلوب با جمع و اجتماع و پيشرفت مثبت در طول زمان تعريف كرد. اين حالت مي‌تواند مؤلفه‌هايي مانند رضايت از زندگي، انرژي و خلق مثبت را نيز در برگيرد (كارادماس،2007).

كارول ريف (1998) از تركيب مفاهيم مطرح‌شده درزمينه‌ي روان‌شناسي مثبت، به يك مدل چندوجهي بهزيستي روان‌شناختي دست‌يافت كه منجر به ساخت مقياس‌هايي با عنوان مقياس‌هاي اندازه‌گيري بهزيستي روان‌شناختي ريف گرديد. مدل بهزيستي روان‌شناختي ريف داراي شش بعد است كه هر يك از ابعاد چالش‌هايي را در برمي‌گيرد كه هر فرد در هنگام سير به‌سوي كمال، يعني زماني كه مي‌خواهد شايستگي‌ها و استعدادهاي خود را به منصه ظهور برساند، با آن‌ها مواجه مي‌شود. اين شش بعد در تركيب با يكديگر بهزيستي پايدار و عميقي را منعكس مي‌سازند كه حاصل تحول مثبت فرد از گذشته تا حال مي­باشد، به‌عبارت‌ديگر اين ابعاد رشد و تكامل دائمي و پيوسته‌اي را منعكس مي‌سازند كه باور به هدفمند و معنادار بودن زندگي، داشتن توانايي برقراري ارتباط با ديگران، توانايي اداره زندگي شخصي و محيط اطراف و احساس خود تعيين گري را در فرد به وجود آورده است. شش وجه بهزيستي روان‌شناختي عبارت‌اند:

خودآئيني[4] به احساس خود تعيين‌كنندگي، استقلال و آزادي اطلاق مي‌شود. فردي كه بتواند بر اساس افكار، احساسات و باورهاي شخصي خود تصميم بگيرد، داراي ويژگي خودمختاري است. در حقيقت، توانايي فرد براي مقابله با فشارهاي اجتماعي، به اين مؤلفه مربوط مي‌شود. مؤلفه هدفمندي در زندگي[5]، به مفهوم دارا بودن اهداف درازمدت و كوتاه‌مدت در زندگي و معنادار شمردن آن است. فرد هدفمند نسبت به فعاليت‌ها و رويدادهاي زندگي علاقه نشان مي‌دهد و به شكل مؤثر با آن‌ها، درگير مي‌شود. يافتن معني براي تلاش‌ها و چالش‌هاي زندگي در قالب اين مؤلفه قرار مي‌گيرد (ريف، لاو، اسكس و سينگر[6]، 1998)، مؤلفه رشد شخصي[7] به گشودگي نسبت به تجربيات جديد و داشتن رشد شخصي پيوسته گفته مي‌شود. فردي داراي اين ويژگي همواره درصدد بهبود زندگي شخصي خويش از طريق يادگيري و تجربه است (ريف و كي يز، 1995)

 


[1] Diener, E., Oishi, S., & Lucas, R. E

[2] Myers, D. G., & Diener, E

[3] Tov, W., & Diener, E

[4] autonomy

[5] Purpose in life

[6] Ryff, C. D., Love, G. D., Es......., M. J., & Singer, B

[7] Personal growth...

...

منابع فارسي:

 

احمدي، خدابخش، شيخ، مهدي و سرابتدي، حسن. (1391). نقش دلبستگي به خدا در تاب‌آوري و سلامت روان والدين كودكان عقب‌مانده ذهني آموزش پذير. پژوهش در سلامت روان‌شناختي، 6، 1، 9-1.

اكبري، زهرا. وفايي، طيبه و خسروي، صدر اله. (1389). بررسي رابطه بين سبك‌هاي دلبستگي و ميزان تاب‌آوري همسران جانبازان. طب جانباز،3،10، 17-12.

آقا يوسفي، علي‌رضا و شريف، نسيم. (1389). بررسي همبستگي بين بهزيستي رواني و حس انسجام در دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي - واحد تهران مركز. پژوهنده، 15، 6، 279-273.

بشارت، محمدعلي. (1387). رابطه نارسايي هيجاني با اضطراب، افسردگي و درماندگي روان‌شناختي و بهزيستي روان‌شناختي. پژوهش‌هاي نوين روانشناسي (روان‌شناسي دانشگاه تبريز)، 3، 10، 40-17.

بشارت، محمدعلي. صالحي، مريم. شاه‌محمدي، خديجه. نادعلي، حسين و زبردست، عذرا. (1387). رابطه تاب‌آوري و سخت­كوشي با موفقيت ورزشي و سلامت رواني در ورزشكاران. روانشناسي معاصر،3، 2، 49-38.

بشارت، محمد و عباس پوردوپلاني، طاهره. (1389). رابطه راهبردهاي فراشناختي و خلاقيت با تاب‌آوري در دانشجويان. روان‌شناسي اجتماعي (يافته‌هاي نو در روان‌شناسي)، 5، 14، 124-111.

بهادري خسروشاهي، جعفر و هاشمي نصرت‌آباد، تورج. (1390). رابطه اميدواري و تاب‌آوري با بهزيستي روان‌شناختي در دانشجويان. انديشه و رفتار (روان‌شناسي كاربردي)، 6، 22،50 -41.

به پژوه، احمد و رمضاني، فريدون. (1384). بررسي رضايت زناشويي والدين كودكان كم‌توان ذهني و كودكان عادي. مجله علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز،22، 4(پياپي 45)، 81 -72.

ثنايي، باقر. (1378). مثلث سازي و مثلث‌هاي پاتولوژيك در مشاوره خانواده. مجموعه مقالات همايش سراسر مشاوره، تهران: سازمان بهزيستي.

جعفري، اصغر. ثنايي ذاكر، باقر. پاشاشريفي، حسن و كرمي، ابوالفضل. (1389). مقايسه اثربخشي رويكردهاي ارتباطي ستير و تجربي ويته كر در كاهش وقوع طلاق در زوج‌هاي متعارض در آستانه طلاق. فصلنامه تازه‌ها و پژوهش‌هاي مشاوره، 9،34،47-25.

جعفري، عيسي. اسكندري، حسين. سهرابي، فرامرز و دلاور، علي. (1388). اثربخشي آموزش مهارت‌هاي مقابله‌اي مبتني بر مدل مارلات در پيشگيري از عود و افزايش تاب‌آوري در افراد وابسته به مواد. فراسوي مديريت، 1، 3، 87 -77...

...

 

خريد

برچسب ها : فصل دوم مباني نظري و پيشينه پزوهش بهزيستي روان شناختي , فصل دوم مباني نظري و پيشينه پزوهش بهزيستي روان شناختي,فصل دوم مباني نظري و پيشينه پزوهش بهزيستي روان شناختي , فصل دوم مباني نظري و پيشينه پزوهش بهزيستي روان شناختي,فصل دوم مباني نظري و پيشينه پزوهش بهزيستي روان شناختي , فصل دوم مباني نظري و پيشينه پزوهش بهزيستي روان شناختي,

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.