دانلود فايل مباني نظري و پيشينه پژوهش روشهاي نوين تدريس

دانلود مباني نظري و پيشينه پژوهش ,فصل دوم مباني نظري و پيشينه پژوهش ,نمونه سوالات آزمون استخدامي اموزش و پرورش تفكيك رسته ها,دانلود پاورپوينت,طرح توجيحي با لينك مستقيم

دانلود فايل مباني نظري و پيشينه پژوهش روشهاي نوين تدريس

۲۲ بازديد

مباني نظري و پيشينه پژوهش روشهاي نوين تدريس

درباره اين فايل انتقادي داريد؟

راه هاي تماس با ما:

تماس با ما

شماره تماس : 09010318948

 

 

خريد

مباني نظري و پيشينه پژوهش روشهاي نوين تدريس

در 53 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت docx

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت docx

قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه

تعريف روش:

روش در مقابل واژه‌ي لاتيني «متد» به كار مي‌رود و واژه‌ي متد در فرهنگ فارسي «معين» و فرهنگ انگليسي به فارسي «آريانپور» به: روش، شيوه، راه، طريقه، طرز، اسلوب معني شده است. به‌طوركلي «راه انجام دادن هر كاري» را روش گويند. روش تدريس نيز عبارت از راه منظم، باقاعده و منطقي براي ارائه درس است. روش تدريس، شيوه يا راهي است كه مدرس را به هدف درس يعني يادگيري و آموزش دادن مطالب به شاگردان مي‌رساند (علوي 1384، 23).

2-14-تقسيم‌بندي روش تدريس:

روش‌هاي تدريس به دودسته كلي تقسيم مسي شوند، روش‌هايي كه درگذشته بسيار دور به كار مي‌رفته‌اند، روش‌هاي تاريخي و روش‌هايي كه متكي بر يافته‌هاي روان‌شناسي و علوم تربيتي جديد مي‌باشند، روش‌هاي نوين ناميده مي‌شوند (موسوي 1391، 179).

1 ـ روش‌هاي تاريخي 2 ـ روش‌هاي نوين

اصطلاح تدريس، اگرچه در متون علوم تربيتي مفهومي آشنا به نظر مي‌رسد، اكثر معلمان و مجريان برنامه‌هاي درسي بامعني و ماهيت درست آن آشنايي دارند. برداشت‌هاي مختلف معلمان از مفهوم تدريس مي‌تواند در نگرش آنان نسبت به دانش آموزان و نحوه‌ي كار كردن با آن‌ها تأثير مثبت يا منفي بر جاي گذارد. برداشت چندگانه از مفهوم تدريس مي‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد؛ از مهم‌ترين آن‌ها ضعف دانش‌پايه و اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان از ديدگاه‌هاي مختلف تربيتي است. گاهي آشفتگي و اغتشاش در درك مفاهيم تربيتي به حدي است كه بسياري از كارشناسان، معلمان و دانشجويان اين رشته مفاهيمي چون پرورش، آموزش، تدريس و حرفه‌آموزي را يكي تصور مي‌كنند و به‌جاي هم به كار مي‌برند. اين مفاهيم اگرچه ممكن است در برخي جهات وجوه مشترك و درهم‌تنيده داشته باشند، اصولاً مفاهيم مستقلي هستند و معناي خاص خود رادارند (صفوي 1370، 239).

پرورش يا تربيت «جرياني است منظم و مستمر كه هدف آن هدايت رشد جسماني، شناختي، اخلاقي و اجتماعي يا به‌طوركلي رشد همه‌جانبه شخصيت دانش آموزان در جهت كسب و درك معارف بشري و هنجارهاي موردپذيرش جامعه و نيز كمك به شكوفا شدن استعداد آنان است» (سيف 1379، 28). براساس چنين تعريفي پرورش يك نظام است، نظامي كه كاركرد اساسي‌اش شكوفا كردن استعداد و تربيت شهرونداني است كه هنجارهاي موردپذيرش جامعه را كسب كنند و متعهد به ارزش‌هاي آن باشند. حتي بسياري از صاحب‌نظران تربيتي كاركردي فراتر از كاركرد ذكرشده براي پرورش قائل‌اند و معتقدند كه القاي ارزش‌ها و سنت‌ها و اخلاقيات پذيرفته‌شده جامعه به افراد يكي از قديمي‌ترين ديدگاه پرورشي است، به‌جاي چنين كاركردي، نظام تربيتي بايد رشد مهارت‌هاي شناختي از قبيل تفكر انتقادي، تحليل ارزش‌ها و مهارت‌هاي گروهي را در كانون كاركردهاي خود قرار دهد تا زمينه‌ي مردم‌سالاري در جامعه فراهم شود.

...

-43- پيشينه تحقيق:

2-43-1- پيشينه خارجي

درزمينه ويژگي‌هاي تدريس اثربخش تحقيقات متعددي صورت گرفته است كه عبارت‌اند از:

باندل و اوليوواتايا در سال (2014) پژوهشي انجام دادند با عنوان خود‌ارزيابي دبيران شيمي از اثربخشي تدريس خود. در اين تحقيق از بين 184 دبيرستان 86 دبيرستان انتخاب و از بين آنان 103 معلم مورد ارزيابي قرار گرفت. نتايج نشان داد كه اثربخشي تدريس معلمان از ديدگاه آنان بسيار خوب بوده است.

جروم دلاني[1] و همكاران (2008) پژوهشي با عنوان ادراكات دانش آموزان از تدريس اثربخش در آموزش عالي در دانشگاه نيوفانلند انجام دادند كه طي آن 17000 دانشجوي فارغ‌التحصيل و يا مشغول به تحصيل به‌صورت اينترنتي موردبررسي قرار گرفتند. اين تحقيق در بين دانشجويان عادي و از راه دور انجام شد. دانشجويان 10 ويژگي تدريس اثربخش را شناسايي كردند، معلمان اثربخش به دانشجويان احترام مي‌گذارند، بادانش هستند، در دسترس، ارتباطات قوي، پاسخگو، حرفه‌اي و خوش‌اخلاق مي‌باشند.

ليوبنگستون و بوركو[2] (1989) در پژوهش خود دودسته از معلمان متخصص و تازه‌كار را مورد مقايسه قراردادند. نتايج اين پژوهش بيانگر اين بود كه معلمان متخصص به هنگام برنامه‌ريزي آموزشي و اجراي آن 1 – از اصول و نظريه‌هاي روانشناسي آگاهي داشته و آن را در كلاس به كار مي‌بستند. 2 – از فرآيند آموزشي شناخت داشته و 3-از خود قابليت سازگاري نشان مي‌دادند؛ بنابراين به نظر مي‌رسد كه معلمان متخصص پژوهش‌هاي آموزشي را به‌عنوان مباني علمي هنر تدريس خويش به كار مي‌بندند. (برلينر[3] 1987 به نقل از پارسون[4] 2001)

اسلوان[5] (1988) ويژگي‌هاي معلم اثربخش را از ديدگاه 312 دانشجوي پزشكي بررسي نمود و نتيجه گرفت ازنظر دانشجويان، تماس بيشتر با دانشجو، به‌عنوان الگوي مثبت مطرح بودن، ارتباط تشويق‌كننده و سازمان‌دهي خوب فعاليت‌ها، از ويژگي‌هاي اثربخش معلمين هست(نقل صالحي و همكاران 1383).

تنگ[6] (1997) در بررسي عوامل مرتبط با تدريس اثربخش در دانشگاهي در شمال شرقي آمريكا، 3500 دانشجو را به‌عنوان نمونه انتخاب و 126 عضو هيأت علمي را ازنظر آنان ارزيابي كرد. نتايج نشان‌دهنده آن بود كه 12 عامل برآورد شده از قبيل مواد آموزشي واضح، ميزان و كيفيت پاسخگويي استاد به سؤالات دانشجويان، برخورد مؤدبانه استاد با دانشجويان، داشتن رفتار حرفه‌اي، داشتن تسلط بر موضوع درس، داشتن انتظارات بالا و غيره، به‌خوبي در هر كلاس رعايت مي‌گردد و درمجموع تدريس همه استادان اين دانشگاه اثربخش بوده است.



[1] -Jerom Delaney

[2] -Liu Bngstvn&Burcu

[3] -Berliner

[4] -Parson

[5]- Osloan

[6] - Tang

...

 

خريد

برچسب ها : مباني نظري و پيشينه پژوهش روشهاي نوين تدريس , مباني نظري و پيشينه پژوهش روشهاي نوين تدريس,مباني نظري و پيشينه پژوهش روشهاي نوين تدريس , مباني نظري و پيشينه پژوهش روشهاي نوين تدريس,مباني نظري و پيشينه پژوهش روشهاي نوين تدريس , مباني نظري و پيشينه پژوهش روشهاي نوين تدريس,

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.