دريافت مباني نظري و پيشينه پژوهش درمان شناختي-رفتاري‌(C.B.T) ( فصل دوم پايان نامه )

دانلود مباني نظري و پيشينه پژوهش ,فصل دوم مباني نظري و پيشينه پژوهش ,نمونه سوالات آزمون استخدامي اموزش و پرورش تفكيك رسته ها,دانلود پاورپوينت,طرح توجيحي با لينك مستقيم

دريافت مباني نظري و پيشينه پژوهش درمان شناختي-رفتاري‌(C.B.T) ( فصل دوم پايان نامه )

۲۱ بازديد

مباني نظري و پيشينه پژوهش درمان شناختي-رفتاري‌(C.B.T) ( فصل دوم پايان نامه )


برچسب ها : مباني نظري و پيشينه پژوهش درمان شناختي-رفتاري‌(C.B.T) ( فصل دوم پايان نامه ) , مباني نظري و پيشينه پژوهش درمان شناختيرفتاري‌(CBT) ( فصل دوم پايان نامه )

در 23 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع :    انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل:     WORD و قابل ويرايش با فرمت doc

 

قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه

چارچوب نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع درمان شناختي-رفتاري‌(C.B.T):

 

2-5-1.   درمان شناختي-رفتاري‌(C.B.T)

شناخت درماني بر اساس پژوهش‌هاي اوليه آيرون تـي. بك بـر روي آسيب‌شناسي رواني با درمـان افـسردگي پديد‌ آمد. بك‌ ابتدا در زمينه روانكاوي آموزش و بعد سعي داشت نظريه فرويد را درباره افسردگي ثابت كند فرويد فرض كرد كه افسردگي «خشم بازگشت خورده به طرف خويش» است. بك با آزمايش افكار‌ و رؤياهاي بـيماران افـسرده، نه موضوع خشم بلكه موضوع شكست را به ميان آورد. در مكتب شناختي مطالعات آزمايشگاهي و مشاهدات باليني، سوگيري منفي پايدار را در پردازش شناختي در بيماران‌ افسرده‌ را‌ مطرح نمودند (اماني، 1385).

پژوهش‌هاي اوليه بك، همزمان با‌ نظريه‌پردازي‌ آلبرت‌ آليس در دهه 1970 بـود. آليس نـيز بر روي باورها‌ و افكار بيماران مطالعه و تحقيق مي‌كرد(اماني، 1385). اساس نـظريهء اليس را مدل‌ A-B-C  تشكيل مي‌دهد كه در شناخت و تغيير شـخصيت بـه‌ كار‌ مي‌رود. اصولا در اين مدل، گفته مي‌شود كـه‌ رويدادهاي فـعال كـننده (A) پيامدهاي‌ رفتاري‌ و هيجاني‌ دارند‌ اما اين پيامدها نه معلول رويدادهاي فعال كـننده بلكه‌ تا حدود زيادي معلول نظام‌ اعتقادي‌(B) هستند كه باعث به وجود آمدن‌ پيامدهاي رفتاري هيجاني(C) مي شود. نقش اصلي مـشاور ايـن‌ اسـت‌ كه‌ با مباحثه(D) در مورد عقايد و باورهاي‌ غير منطقي به طرق مختلف آن‌ها را زيـر سؤال‌ بـبرد (شارف، ترجمه فيروز بخت، 1381).

اليس و بك هر دو معتقدند كه آدمي مي‌تواند آگاهانه منطق و دليل‌ را‌ بپذيرد‌ و اذعـان مي‌دارند كه هدف ملاحظات درمان تغيير فرضيات اساسي‌ بيمار است كـه بـه نـظام باورهاي افراد در پردازش محرك‌هاي پيراموني توجه اساسي دارند. همچنين اين دو دانشمند روش‌ بحث‌ و گفتگو را با بيماران برگزيده و از گوش دادن مـنفعل، ‌پرهـيز‌ و به فعال بودن درمانگر در جلسه درمان اعتقاد داشتند. عليرغم تفاوت‌هاي مفهومي و سبك شناختي بـين درمـان‌ عـقلاني-عاطفي‌ آليس‌ و شناخت‌درماني بك در نهايت اين دو ديدگاه درماني، اساس بسياري از‌ درمانهاي‌ شناختي-رفتاري‌ را تشكيل مي‌دهند (اماني، 1385).

از عوامل ديگر در پيـدايش درمان شناختي-رفتاري، فرمول‌بندي جورج كلي  (1955)‌ از‌ سازه‌هاي‌ شخصي  است. اعتقاد اساسي كلي بر اين اسـاس استوار است كه هـر انـسان يك‌ دانشمند‌ است كه در هر حال و هميشه در تلاش فهميدن، درك كردن، فكر‌ كردن‌ تفسير‌ كردن، كنترل كردن و پيش بيني نمودن دنياي خود به منظور سازگاري مؤثر با‌ آن‌ مي‌باشد. و بالاخره ريچارد لازاروس   (1884) بـراي نقش شناخت در تغيير عاطفي و رفتاري‌ اولويت‌ خاصي‌ را قائل شد. برخي ديگر از رفتارگرايان معاصر با مطالعات و تحقيقات تازه‌تر، رشد و پيشرفت‌ شناخت‌درماني‌ را تحت تأثير قرار داده اند. نظريه يادگيري اجتماعي آلبرت بندورا و مفاهيم‌ انتظار‌ و تقويت، كـارايي خـود، تعامل بين شخصي و محيط، سرمشق‌گيري و يادگيري مشاهده‌اي به انتقال‌ رفتاردرماني‌ به‌ قلمرو شناختي كمك كردند (اماني، 1385).

امروزه شرطي‌سازي نوين بر اين اصيل استوار است كه‌ تداعي‌ بين محرك-پاسخ‌ (S-R) درون ساختارهاي ذهني يا حافظه صـورت مـي‌گيرد و از اين طريق بر‌ نقش‌ شناخت‌ها در يادگيري اشاره مي‌كند (اماني، 1382).

پس درمان شناختي-رفتاري با بهره گرفتن از‌ تكنيكهاي‌ ديدگاه‌هاي شناختي-رفتاري به مراجع كمك مي‌كند با‌ الگوهاي‌ تحريف‌ شده رفتار ناكارآمد خود را تغيير دهـد‌ كـه‌ در جنبه هايي از درمان تأكيد عمدتا رفتاري و جنبه هاي ديگر شناختي‌ است.(هاوتون؛ ترجمه قاسم‌زاده،‌ 1382).

اين الگوي‌ درماني، رويكردي است فعال، جهت‌بخش، محدود‌ از‌ لحاظ زماني و سازمان يافته، بر اين منطق نظري زير بنايي اسـتوار‌ اسـت‌ كـه عاطفه و رفتار هر فرد‌ عـمدتا بـرحسب سـاخت‌يابي جهان‌ از‌ نظر او تعيين مي‌گردد.

بنابراين، درمان شناختي-رفتاري ياCBT   اين يك روش درماني از طريق صحبت كردن با بيمار است(سليمي بجستاني، عباسي و كاظمي، 1391):

 

خريد

درباره اين فايل انتقادي داريد؟

راه هاي تماس با ما:

تماس با ما

شماره تماس : 09010318948

 

 

خريد

برچسب ها : مباني نظري و پيشينه پژوهش درمان شناختي-رفتاري‌(C.B.T) ( فصل دوم پايان نامه ) , مباني نظري و پيشينه پژوهش درمان شناختيرفتاري‌(CBT) ( فصل دوم پايان نامه )

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.