فايل مباني نظري و پيشينه پژوهش اميد به زندگي (فصل دو)

دانلود مباني نظري و پيشينه پژوهش ,فصل دوم مباني نظري و پيشينه پژوهش ,نمونه سوالات آزمون استخدامي اموزش و پرورش تفكيك رسته ها,دانلود پاورپوينت,طرح توجيحي با لينك مستقيم

فايل مباني نظري و پيشينه پژوهش اميد به زندگي (فصل دو)

۲۸ بازديد

مباني نظري و پيشينه پژوهش اميد به زندگي (فصل دو)


برچسب ها : مباني نظري و پيشينه پژوهش اميد به زندگي (فصل دو) , مباني نظري و پيشينه پژوهش اميد به زندگي (فصل دو)

در 24صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع :    انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل:     WORD و قابل ويرايش با فرمت doc

قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه

اميد به زندگي

مفهوم اميد به زندگي

اميد به زندگي يكي از معيارهاي اساسي تعيين سطح كيفيت زندگي در جوامع امروزي محسوب مي‌شود به‌طوري‌كه هر چه طول عمر مردم كشوري بيشتر باشد، آن جامعه را پيشرفته‌تر مي‌دانند. بيشترين اميد به زندگي مربوط به كشور ژاپن است كه متوسط سن مردم آن به بيش از 80 سال مي‌رسد و بعدازآن كشورهايي مثل سنگاپور، استراليا و كانادا با تفاوت بسيار نزديكي باهم قرار دارند و كمترين ميزان اميد به زندگي مربوط به كشورهايي مثل افغانستان و زيمبابوه با متوسط سن كمتر از 40 سال است.

    اسناد تاريخي مربوط به صدها سال پيش نشان مي‌دهند متوسط طول عمر برخي افراد در آن زمان، كمتر از 30 سال بوده است حال‌آنكه در جوامع كنوني اين عدد به بيش از 85 سال براي كشورهاي پيشرفته مي‌رسد. در كشور ايران سن اميد به زندگي براي مردان 70 و براي زنان حدود 73 سال است.

    تعريف‌هاي گوناگوني در رابطه با اميد به زندگي وجود دارد اما به‌طور خلاصه مي‌توان گفت اميد به زندگي متوسط سال‌هايي است كه فرد انتظار دارد، زندگي كند. پيشرفت علم درزمينه‌هاي مختلف صنعتي، كشاورزي و پزشكي در چند دهه اخير نقش بسيار مؤثري در ارتقاي سطح كيفيت زندگي و به دنبال آن افزايش طول عمر انسان‌ها ايفا كرده است. اين پيشرفت‌ها باعث شده تا متوسط تعداد سال‌هايي كه فرد انتظار دارد زندگي كند.

به‌بيان‌ديگر، اسنايدر و همكارانش (1991) اميد را «مجموعه‌اي شناختي مي‌دانند كه مبتني بر احساس موفقيت ناشي از منابع گوناگون (تصميم‌هاي هدف مدار) و مسيرها (شيوه‌هاي انتخاب‌شده براي نيل به اهداف) است.» بنابراين، اميد يا تفكر هدف مدار، از دو مؤلفه مرتبط به هم يعني مسيرهاي تفكر و منابع تفكر، تشكيل‌شده است. «مسيرهاي تفكر» انعكاس‌دهنده ظرفيت فرد براي توليد كانال‌هاي شناختي براي رسيدن به اهدافش است و منابع تفكر هم عبارت‌اند از افكاري كه افراد درباره توانايي‌ها و قابليت‌هايشان براي عبور از مسيرهاي برگزيده تعريف كرده‌اند تا به اهدافشان برسند. از طريق تركيب منابع و مسيرها، مي‌توان به اهداف رسيد. اگر هركدام از اين دو عنصر شناختي وجود نداشته باشند، رسيدن به اهداف غيرممكن است. شواهد تحقيقاتي زيادي وجود دارند كه نشان مي‌دهند بين بالا بودن ميزان اميد افراد و موفقيت آن‌ها در فعاليت‌هاي ورزشي، بالا بودن ميزان پيشرفت تحصيلي، سلامت جسمي و رواني بهتر و بيشتر مؤثر بودن روش‌هاي روان‌درماني مورداستفاده در درمان اختلالات، ارتباط وجود دارد (اسنايدر،2002).

ازآنجاكه عناصر دوگانه سازنده اميد، يعني منابع و مسيرها، بيانگر فرآيند افكار هدف مدار مي‌باشند و فكرت هدف مدار هم ازلحاظ نظري نقطه مركزي و ثقل معنا در زندگي هستند، پس مي‌توان فرض نمود كه تفكر اميدوارانه پيامد اصلي معناداري در زندگي مي‌باشد (اسنايدر و فلدمن، 2005).

2-4-2 نظريه ابعاد اميد:

اميد شامل شش بعد است كه آن‌ها را در كنار هم بناكرده و تغييرات آن‌ها سبب بروز فرآيند اميدواري مي‌گردد:

1 ـ بعد شناختي: فرآيندي است كه فرد طي آن آرزو، درك، تصور، يادگيري و قضاوت در مورد موضوع اميد را عملي مي‌سازد، اين بعد شامل فرآيندي مثل تعريف موضوع اميد، كشف واقعي بودن اميد، تميز دادن عوامل ارتقاء دهنده اميد از موانع آن و تصويرسازي ذهني است. در اين مرحله فرد به بررسي منابع و محدوديت‌ها پرداخته و توان و قوت خود را بررسي مي‌كند و در صورت عدم توان كافي، موضوع اميد را تعديل و تغيير مي‌نهد يا مورد جديدي را انتخاب مي‌كند. (اسنايدر[1]، 2000)

2 ـ بعد عاطفي: بر احساسات و روحيات فرد دلالت مي‌كند و شامل جاذبه و كشش يك پيامد خوب، احساس نسبت به اهميت اميد، اعتماد و يا عدم اطمينان مي‌باشد. اين بعد بر تمامي فرآيند اميد نفوذ دارد و احساسات متفاوتي از دردناك بودن تا آرامش را دربرمي‌گيرد. (فلدمن[2] و همكاران،2005)

3 ـ بعد رفتاري: اين بعد مشتمل بر اعمال و رفتاري است كه فرد براي رسيدن به موضوع اميد انجام مي‌دهد اميد مي‌تواند منجر به افزايش انرژي براي انجام اعمال شود، اين اعمال مي‌تواند فيزيولوژيك رواني يا فرهنگي باشد. (اسنايدر[3]، 2000).

4 ـ بعد نسبي: اين بعد بر احساس وابستگي و ارتباط با ديگران حكم مي‌كند و شامل تعامل اجتماعي، تقابل برخورد و امنيت و ارتباط با موجودات، افراد و خداوند مي‌باشد (فلدمن[4] و همكاران،2005).

5 ـ بعد زماني: اين بعد بر تجربيات گذشته، حال و آينده توجه دارد، اميد اگرچه به آينده است اما گذشته و حال بر فرآيند اميد مؤثر است. موضوع اميد گاه متوجه زمان خاصي است و گاه اختصاص به زمان خاصي ندارد، برخي كوتاه‌مدت و برخي طولاني‌تر مي‌طلبد (فلدمن و همكاران،2005).

6 ـ بعد زمينه‌اي: كه مربوط به موقعيت زندگي فرد است كه بر اميد مؤثر است. بعضي موقعيت‌ها منجر به بروز نااميدي و يا اميد مي‌شوند. (سان دين و همكاران 1989 ص 27) اميد بر اساس آگاهي و تجارب فردي بنا مي‌شود و زمينه‌ها و شرايطي هستند كه فرصت اميد را پديد مي‌آورند مثل فقدان‌هاي جسمي، ناتواني عملي و ارتباطات و امنيت مالي (فلدمن و همكاران،2005).

2-4-3 نظريه اميد:

اميد را سازه‌اي بسيار نزديك اما متفاوت از خوش‌بيني داشته‌اند. ريك اسنايدر، اميد را سازه‌اي با دو مؤلفه معرفي مي‌كند كه عبارت‌اند از:

الف: توانايي طراحي گذرگاه‌هايي به‌سوي هدف‌هاي مطلوب به‌رغم موانع موجود

ب: كارگزار انگيزش براي استفاده از اين گذرگاه‌ها

در اين ديدگاه اميد هنگامي مؤثر و لازم است كه اولاً هدف از ارزشمندي برخوردار بوده باشد و ثانياً احتمال دستيابي به هدف در ميان‌مدت موجود بوده و موانع چالشي موجود، لاينحل نباشند. به‌اين‌ترتيب درجايي كه فرد دررسيدن به هدف مطمئن است اميد غيرضروري است چراكه در اين صورت يا مانعي وجود ندارد و يا احتمال به‌يقين مبدل شده است و در اين شرايط فرد عملاً نااميد قلمداد مي‌گردد


[1] Snyder  

[2] Feldman 

[3] Snyder  

[4] Feldman ...

...

فهرست منابع

منابع فارسي

-      احمدوند، ز ؛ حيدري نسب، ل و شعيري، م. (1391). تبيين بهزيستي روان‌شناختي بر اساس مؤلفه‌هاي ذهن آگاهي. فصلنامه علمي-پژوهشي. شماره 2.

-      بشارت، محمدعلي. (1384). بررسي تأثير هوش هيجاني بر كيفيت روابط اجتماع. ي مطالعات روان‌شناختي،2، 38-25.

-      پيمانفر، ا؛ علي‌اكبري دهكردي،‌ م و محتشمي، ط. (1391). مقايسه احساس تنهايي و احساس معنا در زندگي سالمندان با سطوح نگرش مذهبي متفاوت. مجله روانشناسي و دين.ش  5 (4)52-41.

-      جواهري، فروزان.(1383).  بررسي اثربخشي آموزش ذهن آگاهي در پيشگيري از افسردگي در دانشجويان - دختر ساكن خوابگاه دانشگاه اصفهان. پايان‌نامه كارشناسي ارشد روان‌شناسي باليني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد رودهن. پاييز و زمستان

-      حسينيان، الهه؛ سوداني، منصور و مهرابي زاده هنرمند، مهناز. (1388). اثربخشي معني درماني گروهي بر اميد به زندگي بيماران سرطاني. مجله علوم رفتاري،3(4)، ص 292-287.

-      خاكي، غلامرضا.( 1390).  روش تحقيق با رويكردي به پايان‌نامه نويسي. تهران. انتشارات بازتاب.

-      دادستاني، پريرخ. (1386). روانشناسي مرضي تحولي، از كودكي تا بزرگ‌سالي. جلد دوم. تهران: انتشارات سمت.

-      دانايي‌فرد، حسن؛ الواني، سيد مهدي و آذر، عادل. (1388).  روش‌شناسي پژوهش كمي در مديريت :رويكرد جامع. تهران.  صفار، اشراقي.

-      رحيمي پور، م ؛  كرمي، ا. (1393). نقش واسطه‌گري هوش معنوي با بهزيستي روان‌شناختي و رضايت از زندگي در سالمندان شهرستان مهريز (يزد)، فصلنامه علمي-پژوهشي طب توان‌بخشي. دوره سوم. شماره سوم. پاييز.

-      سارافينو. (2004). روانشناسي سلامت. ترجمه الهه ميرزايي. (1384). جلد دوم تهران: انتشارات رشد.

-      سهرابي، فرامرز. (1385). درآمدي بر هوش معنوي. فصلنامه­ معنا. ويژه­نامه روانشناسي­دين. شماره 2.

-      سرمد، زهره؛  بازرگان، عباس و حجازي، الهه مرندي. (1385). روش تحقيق در علوم رفتاري. تهران: انتشارات آگاه.

-      فيست، جس و فيست، گريگوري. (2002). نظريه‌هاي شخصيت، ترجمه يحيي سيدمحمدي، تهران: انتشارات روان.

-      مجتهد شبستري، محمد. (1385). زندگي هدف و معنا. گفتگو با محمد مجتهد شبستري. مجله بازتاب. شماره 23...

...

 

خريد

برچسب ها : مباني نظري و پيشينه پژوهش اميد به زندگي (فصل دو) , مباني نظري و پيشينه پژوهش اميد به زندگي (فصل دو)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.