مباني نظري و پيشينه درگيري تحصيلي والدين با دانش آموزان
برچسب ها : مباني نظري و پيشينه درگيري تحصيلي والدين با دانش آموزان , مباني نظري و پيشينه درگيري تحصيلي والدين با دانش آموزان
در 25 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)
نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت doc
قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه
درگيري والدين در امور تحصيلي
نقش والدين در پيشرفت تحصيلي فرزندان
صاحب نظران تعليم و تربر اين عقيده اند كه والدين با همكاري و كمك به معلمان، در زمينه ي پيشرفت تحصيلي فرزندان خود مي توانند بسيار مؤثر واقع شوند. اين مسأله به خصوص در دوره ابتدايي بسيار حائز اهميت است. تحقيقات نشان مي دهد پيشرفت تحصيلي دانش آموزاني كه والدين آن ها افرادي آگاه و باسواد هستند و بهتر به راهنمايي آن ها مي پردازند بيشتر است(آرمند،1387).
اگر دقت كنيم متوجه مي شويم كه گاهي يك جمله ي كوتاه مفهوم وسيعي را مي رساند كه شايد يك كتاب نتواند به آن اندازه مطلب را ادا كند. بعضاً به مناسب سخن زيباي امام سجاد(ع) كه مي فرمايد:" پدر و مادر اگر بخواهي بداني كه فرزند چه حقي بر گردن تو دارد كافي است بداني كه او از توست". سلامت و ناخوشي، دانايي و ناداني، هوشياري و كم هوشي، ادب و بي ادبي، شادماني و غمگيني و ... همين طور است، و فرزندان هر چه دارند عمدتاً از والدين خود دارند، چه از راه توارث و چه از طريق تربيت. و همين موضوع نمايانگر مقام مادري و پدري و مسووليت بسيار سنگين والدين مي باشد(صدري، 1388).
مسأله ي درس و پيشرفت درسي فرزندان هم جدا از اين موضوع نيست يعني امر پيشرفت تدرسي يك امر مجرد نيست كه بتوان آن را جدا از مسايل ديگر مورد بحث قرار داد. به طور كلي خواندن و يادگيري مستلزم وجود شرايط اوليه و ثانويه است. شرايط اوليه يعني استعدادهاي نفساني، مثل هوش و حافظه، يا سلامت بدن و شرايط ثانويه مانند محيط مناسب آرامش رواني، وسايل ضروري كه همه اين ها به هر حال به والدين ارتباط دارد و اين شرايط چيزهايي نيست كه بگوييم خاص درس خواندن يا مدرسه رفتن است و لذا موضوع و چگونگي درس خواندن يك كودك يا نوجوان به تمام مسايل زندگي او مربوط مي شود(صدري، 1388).
موضوع پيشرفت درسي فرزندان يك خانواده يا عقب ماندگي آنان به نسبت قابل توجهي به ميزان هوش، حافظه و وضع جسماني بستگي دارد و اين مسايل چيزي نيست كه يكباره از آغاز هفت سالگي كه كودك راهي مدرسه مي شود تحول يافته، كودك را آماده درس خواندن و يادگيري كند يا اجتماعي بودن را به او بياموزد. البته نبايد فراموش كرد كه انسان حتي قبل از تولد، مسايل تربيتي دارد مثلاً نوع تغذيه مادر و حالات رواني او در جنين مؤثر است. طبيعي يا سخت بودن عمل زايمان، طولاني يا كوتاه بودن آن، كيفيت شير دادن به كودك، نوع شير(اگر به عللي از شير مادر محروم شود)، چگونگي پرورش كودك تا شش سالگي از لحاظ بدني و رواني، رفتار و ارتباط عاطفي والدين(زن و شوهر) با همديگر، همه و همه مقدماتي است كه به صورت سه دوره از كودكي تا شش سالگي پشت سر گذاشته مي شود و فرزند ما با اين مقدمات وارد متن دوره دبستان مي شود(صدري، 1388).
بنابراين، شناخت دوره هاي حساس تربيتي يعني كودكي و نوجواني براي والدين و ساير مربيان از اهميت خاصي برخوردار است. ويژگي هاي رواني و مسايل جسماني در دوره هاي تا شش سالگي تا دوازده سالگي و تا پانزده سالگي و بالاخره از از پانزده تا هجده سالگي كه تقريباً دوره دوم نوجواني محسوب مي شود، بايد مورد توجه والدين باشد تا برخوردهاي لازم و عواطف شايسته تنظيم شود. مثلاً والدين بايد بپذيرند كه پايان شش سالگي براي آغاز دوره دبستان بعد از مطالعات و بررسي هاي لازم تعيين شده بنابراين شتاب زدگي جهت فرستادن فرزند خود به مدرسه زودتر از موقع مناسب، نه تنها مفيد نخواهد بود چه بسا متضمن ضررهايي در آتيه باشد كه گاهي جبران ناپذير مي نمايد(صدري، 1388). ...
...
برچسب ها : مباني نظري و پيشينه درگيري تحصيلي والدين با دانش آموزان , مباني نظري و پيشينه درگيري تحصيلي والدين با دانش آموزان