مباني نظري و پيشينه پژوهش نمايش خلاق براي كودكان (فصل دوم)
برچسب ها : مباني نظري و پيشينه پژوهش نمايش خلاق براي كودكان , مباني نظري و پيشينه پژوهش نمايش خلاق براي كودكان
در 60 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت docx
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)
نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت docx
قسمتهايي از متن مباني نظري و پيشينه
نمايش خلاق :
نمايش خلاق يك روند عملي و گروهي كار با كودك است كه در آن مربي با تشخيص تواناييها و نيازهاي كودكان، با كمك خودشان، مفهومي را در قالب نمايش به صورت غيرمستقيم آموزش ميدهد. يك تمرين برنامهريزي شده است براي يادگيري كودك و وسيلهاي براي بيان آزادانهي ايدهها، احساسات و رفتارهاي اوست.
راهي است براي آموزش هنر و آموزش، « و بچهها به واسطهي آن با تمام وجود اقدام به يادگيري تجربي ( عملي) ميكنند؛ البته اين نوع يادگيري مستلزم داشتن تفكري تخيلي و بيان خلاق است و بچهها از طريق حركت و پانتوميم، بديههگويي، نقشگذاري تجسم و ... ويژگيها و مشخصات انساني را درك ميكنند. خواه اين نمايشنامه براساس واقعيت نوشته شده باشد، خواه براساس خيالپردازي محض. نمايش خلاق در واقع ادامهي نمايش خودانگيخته دوران كودكي است و تجارب كلاسي ميتواند روي مرحلهاي كه قبلاً بيشتر با آن مأنوس بودهاند و از طريق آن زندگي و دنياي اطرافشان را ميشناختهاند، پايهگذاري گردد» (محمودي، 1390: 24).
نمايش خلاق تجربهاي سازمان يافته است كه با دقت طراحي ميشود و به اجرا در ميآيد. كودكان به وسيلهي نمايش خلاق، صحنه، رويداد، مشكل يا واقعهي برخاسته از ادبيات، كودكان را با هدايت آموزگار خلاق بازآفريني ميكنند، اين فعاليت نمايشي به وسيلهي كودكان مورد بحث قرار ميگيرد، همچنين به وسيلهي خود آنها طراحي و ارزشيابي ميشود.
گرچه در اجراي نمايش خلاق كودكان در آن نقشآفريني ميكنند، كم و بيش از تكنيكهاي نمايشي استفاده ميشود، اما اين فعاليت را نميتوان به معني سنتي آن « نمايش» خواند؛ « و تركيبي است از تئاتر و تعليم و تربيت. تواناييهاي بالقوه انسان را به فعل درميآورد و تفكر در آن هم شهودي و هم منطقي است. در آزمايشگاه نمايش خلاق آدمها بحران را ميآزمايند، نگرشها و تواناييهاي خود را محك ميزنند، زندگي را در محيط امن تمرين ميكنند و به طور فيالبداهه به آن عكسالعمل نشان ميدهند» ( آقاعباسي، 1385: 28).
هستهي اصلي موفقيت آميزترين تجربه هاي نمايش خلاق از ميان كتابهاي ادبيات كودكان به دست ميآيد. « قصههاي قومي، حوادث يك داستان بلند كودكان يا يك داستان كوتاه و مانند اينها، همگي فرصتهايي را براي تجربه كردن اين فعاليت خلاق به دست ميدهد. كودكان داستان را براساس اعتقاد به نقشي كه براي خود تصور كردهاند بازي ميكنند. توجه اصلي آموزگار به مراحل بازي و ارزشهايي است كه كودكان درگير آن هستند. ارزش نمايش خلاق در مراحل بازي آن نهفته است» (چمبرز، 1392: 35).
البته لازم به ذكر است كه در نمايش خلاق ساخت يك فصه يا نمايش در سطح حرفهاي و مطلوب و هدف نيست، بلكه كيفيت مسيري كه كودك به همراه مريب طي ميكند و مشاركت او در تمام مراحل مورد نظر است. تأكيد هم بر امكانات و تجهيزات صحنه نيست بلكه روند فعاليت مهمتر از نتيجه آن به شمار ميآيد.
در نمايش خلاق مشاركت كودكان لازم و ضروري است. آنها در مراحل مختلف فعاليت (بحث و گفت و گو، اجراي تمرينها، قصهسازي و نمايش دادن آن) در كنار مربي مشاركت مستقيم و غيرمستقيم دارند. ...
...
2-1-7- انواع بازي:
پتر هيوز (1392)، عسكريزاده (1390)، مهجور (1386) و خاكي و شعباني (1379) انواع بازي را به اين صورت شرح ميدهد:
بازي سمبوليك[1]: اين بازي كنترل، اكتشاف تدريجي و افزايش درك و فهم را براي كودكان به همراه دارد، بدون خطر است و خارج از حد درك و فهم كودكان نيست. براي مثال، استفاده از تكه چوب به عنوان نماد يك شخص، يا يك تكه ريسمان به عنوان نماد حلقۀ ازدواج.
بازي خشن، پرانرژي و پرجنب وجوش[2]: نوعي بازي كه با زدن، قلقلك دادن، انعطافپذيري جسماني و دنبال كردن همديگر همراه است و براي كودكان شادي و نشاط زيادي دارد. براي مثال، جنگهاي بازيگونه، كشتي گرفتن، درگير و گلاويز شدن و دستوپنجه نرم كردن، تعقيب كردن همديگر به قصد زدن همديگر بدون اين كه آسيب جدي به همديگر وارد كنند. اين گونه تعقيب و گريزها معمولاً با شادي و شعف، خنديدن و لذّت بردن همراه است.
بازي نمايشي – اجتماعي[3]: نمايش رفتارهاي شخصي، اجتماعي و خانوادگي و اجراي تجربيات نهفتۀ يك رفتار بين فردي. براي مثال رفتن به فروشگاه، غذا درست كردن، سر و صدا و جنگ و دعوا به پا كردن و بچهداري كردن.
بازي اجتماعي[4]: نوعي بازي كه براساس قواعد و معيارهاي تعهد و تعامل اجتماعي شكل ميگيرد و ميتواند الهام گرفته شده، اكتشافي و يا اصلاحي ( براي بهتر كردن) باشد. براي مثال، هر موقعيت تعاملي و اجتماعي كه در بر گيرندۀ انتظاري از كودكان است كه بايستي از آن اصول و قواعد اطاعت كنند، از قبيل بازيها، مهمانداري كردن، گفتگو و مكالمه، ساختن چيزها به همديگر، عيادت از بيمار در بيمارستان.
بازي خلاقانه[5]: نوعي بازي كه به كودكان اجازۀ خلق پاسخهاي جديد و تغيير شكل دادن، ساختن و تبديل كردن ميدهد و با حدودي از شگفتي و غافلگيري همراه است. براي مثال ساختن موسيقي، و ابداع و نوآوري با استفاده از چندين وسيله و ابزار.
بازي ارتباطي ( گفت و شنودي)[6]: بازي كه در آن از كلمات، حالت چهره و ايماء و اشاره و حركات دست استفاده ميشود. براي مثال، لطيفه و جوك تعريف كردن، نمايش لال بازي ( نمايشي كه در آن به جاي كلام از حركات دست و صورت استفاده ميشود)، اجراي نقش، مسخره كردن و دست انداختن، آواز خواندن، بحث و گفتگو و شعرخواني.
بازي نمايشي[7]: در اين بازي كودك رويدادهايي كه در آن مستقيماً شركت نداشته را به صورت نمايشي در ميآورد. براي مثال، نمايش دادن يك برنامۀ تلويزيوني، يك رويداد رخ داده در خيابان، اجراي مراسمهاي مذهبي و ملي و حتي مراسم خاكسپاري و تشيع جنازه. ...
[1].symbolic
[2].rough and Tumble
[3].socio - Dramatic
[4].social
[5].creative
[6].communication
[7].dramatic
...
برچسب ها : مباني نظري و پيشينه پژوهش نمايش خلاق براي كودكان , مباني نظري و پيشينه پژوهش نمايش خلاق براي كودكان