مباني نظري و پيشينه پژوهش باورهاي غير منطقي (فصل دوم)
برچسب ها : مباني نظري و پيشينه باورهاي غير منطقي , مباني نظري و پيشينه باورهاي غير منطقي
در 55 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت docx
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)
نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت docx
قسمتهايي از متن مباني نظري و پيشينه
باورهاي غير منطقي
يك باور، هرگونه فرض اساسي، چه آگاهانه ويا ناآگاهانه است كه به اشخاص اين آمادگي را ميدهد كه وقايع را به نحو خاصي درك كنند ونوع خاصي را از اعمال ، انجام دهند. باورها به سه دسته تقسيم ميشوند: توصيفي، سنجشي و تجويزي.
باورهاي توصيفي: واقعيتهاي مورد قبول راجع به يك فرد، ديگران و اوضاع مختلف ميباشند. مثلاً فردي ممكن است معتقد باشد وي فرصت زيادي براي رسيدن به موفقيت دارد.
باورهاي سنجشي: بيان كننده قضاوتهايي نظير خوبي، بدي، درست و يا اشتباه در روابط با خود و ديگران و محيط است. باورهاي سنجشي ميتواند مطابق با باورهاي توصيفي باشد. مثلاً «من استعداد خوبي براي موسيقي دارم».
باورهاي تجويزي: آنچه را يك فرد بالاجبار بايد انجام دهد، ديكته ميكنند و اين در صورتي است كه كارهاي او بايد مبتني بر باورهاي قابل ارزيابي باشند. مثلاً بر اساس باورهاي قابل ارزيابي و توصيفي بالا ميتوان گفت كه: اظهار قاطع كردن، كاميابي و اظهار عقيدهكردن رفتارهاي شايسته اي هستند و خود يك فرد و ديگران بايد به اين صورت عمل كنند. باورها ابعاد شناختي، نفساني و رفتاري دارند. بعد شناختي عبارت است از اطلاعاتي كه آن باور مبتني برآن است و اساسي براي قضاوت در مورد آنچه خوب، بد، درست يا اشتباه است، ميباشد. مبناي اطلاعات و قضاوت براي بعد شناختي يك باور از منابع بسياري ناشي ميشود. نمودهاي قدرت نظير والدين منشا مهمي هستند. در چارچوب روابط فرزند و والدين، فرزندان وقايع مهمي را در خصوص دنيا ، شرايط خاص و مردم وخودشان فرا ميگيرند. همچنين قضاوتهايي راجع به وقايع ياد ميگيرند ودوست دارند هم اين وقايع را و هم قضاوتهاي انجام شده را در مورد آنها به طور كامل قبول كنند. اين وقايع ممكن است ريشه در خرافات، واقعيات يا اسطورهها داشته باشند. يك قضاوت ممكن است صحيح و قابل تغيير يا نادرست و پايدار در شرايط گوناگون به حساب نيايد.
بعد نفساني يك باور عبارت است از هيجان، احساس (مثبت يا منفي) كه ناشي از مركزيت يافتن باور ميباشد، به واسطه چارچوب باور شناختي آموخته ميشود. براي آن كه فراگرد متن يادگيري تشويق كننده از نوعي باشد كه احترام به خود را افزايش دهد، فرد آن باور را با احساس مثبت پايه گذاري ميكند. وقتي كه اين اتفاق افتاد، هرگونه مواجهه با آن باور يا ارزش آن به عنوان يك تهديد تلقي ميشود وايجاد هيجان مينمايد، حتي اگر آن باور منشاء مشكلات بسياري شود. اگر باور شناختي ديكته نمايد كه تصفيه احساسات منفي اشتباه، ناخوشايند وتحت هر شرايطي غير قابل توجه است، علاوه بر هيجان همواره با اظهارنظر، احساسهاي تنفر و ناخشنودي نسبت به كسي كه با آن باور مخالفت كند، بوجود ميآيد. هنگامي كه افراد با يكي از باورهاي شناختي شان درگير ميشوند احساس خجالت، گناه، ناراحتي و بيزاري از خود ميكنند.
بعد رفتاري يك باور عملي است كه يك فرد انجام مي دهد و با باور شناختي سازگار ميباشد. چنين اعمالي با محتواي باور تطابق دارند، ولي لزوما با محيط اين گونه نيست. اين گونه اعمال ممكن است در چارچوب متن يادگيري باور شناختي يا تنها ناشي از بعد تجويزي باور باشد. مثلاً اگر باور شناختي عبارت از «هيچ گونه كنترلي بر آنچه اتفاق مي افتد، ندارم» باشد، درماندگي، ويژگي اجتناب از كارهايي خواهد بود، كه باعث كنترل مي شود، رفتار به سمتي براي رفتاري ديگر بوسيله يا اعمال نفوذ در اوضاع مختلف هدايت ميشود ودر نتيجه فاقد كنترل باقي ميماند. از لحاظ سلسه مراتب باورها، طبق اهميت تاثيرشان در زندگي فرد طبقه بندي ميشوند. بعضي از آنها نقش بسيار مهمي دارند. درحالي كه باورهاي ديگر از اهميت كمتري برخوردارند. اهميت يك باور در تعدادي از ارتباطاتي كه آن باور با ديگر باورها دارد منعكس ميگردد و از طريق اين ارتباطات حدودي را كه آن باور اين باورها را تحت تاثير قرار ميدهد، مشخص مينمايد. باورهاي يك فرد درباره خودش ومفهوم خودش به طور كل تمام باورها راتحت تاثير قرارمي دهد، در حاليكه باورهايي كه بيانگر سليقه شخصي ميباشند، باورهاي ديگر را تحت تاثير قرار نميدهد. در نتيجه باورهاي يك فرد راجع به خودش چه عدم شايستگي، ارزشمند بودن يا بي ارزش بودن، تاثير زيادي بر باورهاي ديگر و نحوه رفتار فرد با ديگران دارند (فلاين[1]، 1987، به نقل از عباس پور،1393). ...
...
[1].Flayn
....
برچسب ها : مباني نظري و پيشينه باورهاي غير منطقي , مباني نظري و پيشينه باورهاي غير منطقي