فايل مباني نظري و پيشينه پژوهش الگوي تدريس جيگ ساو (فصل دو)

دانلود مباني نظري و پيشينه پژوهش ,فصل دوم مباني نظري و پيشينه پژوهش ,نمونه سوالات آزمون استخدامي اموزش و پرورش تفكيك رسته ها,دانلود پاورپوينت,طرح توجيحي با لينك مستقيم

فايل مباني نظري و پيشينه پژوهش الگوي تدريس جيگ ساو (فصل دو)

۲۳ بازديد

مباني نظري و پيشينه پژوهش الگوي تدريس جيگ ساو (فصل دو)


برچسب ها : مباني نظري و پيشينه الگوي تدريس جيگ ساو , مباني نظري و پيشينه الگوي تدريس جيگ ساو

در 20 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت docx

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع : انگليسي و فارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت docx 

قسمتهايي از متن مباني نظري و پيشينه

الگو چيست؟

الگو، معمولاً به نمونه كوچكي از يك شيء يا به مجموعه اي از اشياي بيشمار گفته مي شود كه ويژگيهاي مهم و اصلي آن شيء بزرگ يا اشياء را داشته باشد. الگوي تدريس، چهارچوب ويژه اي است كه عناصر مهم تدريس در درون آن قابل مطالعه است. انتخاب يك الگوي تدريس، بستگي به نوع آگاهي معلم از فلسفه و نگرشهاي تعليم و تربيت خواهد داشت.

تدريس يك فرآيند است و فعاليتي است كه در داخل يك الگو صورت مي پذيرد، الگوهاي تدريس متعددي توسط صاحبنظران معرفي شده اند كه به مهمترين آنها اشاره خواهيم كرد:

معرفي الگوهاي تدريس: 

از گذشته دور تا به امروز شاهد تلاش تمام تمدنها براي يافتن راه هاي خوب تدريس هستيم.بر اساس مطالعات انجام شده در دهد 90 و اوايل قرن 21 تمايل صاحب نظران الگوي تدريس، دال بر طبقه بندي كردن الگوهاست. بر اساس آخرين طبقه بندي الگوهاي تدريس در چهار خانواده اصلي تقسيم بندي شده اند عبارتند از:

الف)خانواده الگوهاي اجتماعي

ب)پردازش اطلاعات

ج)خانواده الگوهاي انفرادي

د)سيستم هاي رفتاري

الگوهاي تدريس در واقع الگوهاي يادگيري اند و ما به عنوان معلم ها در حالي كه به دانش آموزان خود اطلاعات مي دهيم نحوه يادگيري درست را نيز به آنها مي آموزيم.نحوه تدريس اثر بسيار بر روي توانايي دانش آموزان دارد. معلمان موفق ارائه دهنده صرف اطلاعات نيستند بلكه آنها داتش آموزان خود را به انجام تكاليف سالم اجتماعي وادار كرده به آنها نحوه ي استفاده ي موثر از آنها را ياد مي دهند.الگوهاي موفق مي تواند به معلمان براي كاربرد معيني در تدريس كمك كرده و اثر بخشي و كارايي را افزايش دهد.اما ذكر اين نكته ضروري است كه تلفيق و به كارگيري تركيبي آنها نيز امكان پذير است و اين امر مستلزم خلاقيت، تجربه و مهارت علمي است. ...

....

الگوي تدريس جيگ ساو

يادگيري از طريق همياري با تشكيل تيم هاي يادگيري ميسر مي شود . در يك تيم يادگيري همه اعضاي تيم فكر مي كنند ، تصميم مي گيرند و كار انجام مي دهند و رهبري و مسئووليت به عهده همه است . اين طرح بردو فرضيه استوار است : اولين فرضيه اين است كه هر يك از شركت كنندگان قسمت متفاوتي از موضوع درسي را كه قرار است همه ياد بگيرند مي خواند . دومين فرضيه اينكه هر فراگير مي تواند به اعضاي تيمش درس بدهد. زماني كه فراگيران مي فهمند كه كار آيي تيم مستلزم آن است كه هر فرد يك بخش از موضوع را فرا بگيرد و سپس به ديگران درس بدهد ( برانگيخته مي شود كه با مطالعه بخش خود ، به تيم خود كمك كند و به كسب شايستگي مي رسد ) در اين روش وقتي همه ي اعضا كار خويش را انجام دادند كل درس آموزش داده مي شود .

مراحل طرح تدريس جيگ ساو

  • 1-آمادگي فردي
  • 2-كار تيمي
  • 3-آزمون
  • 4-نقد و بررسي
  • 5-جمع بندي
  • در اين طرح هر فراگير مي تواند به اعضاي تيمآموزش بدهد ،بنابراين هر عضو هم به عنوان معلم و هم به عنوان شاگرد عمل مي كند .
  • در اجراي اين طرح همياري بين اعضاي تيم كليدموفقيت است ، هيچ كس نمي تواند در كلاس درس خاموش باشد.

مراحل تدريس جيگ ساو

1-آمادگي فردي

متن درس به بخش هاي مستقل و تقريبا مساوي تقسيم مي شود .

...

نقش معلم قبل از اجراي الگو:

معلم قبل از حضور واجراي اين الگو در كلاس، دو نقش اساسي دارد:

1- متن درس را حتي المقدور به چند قسمت مساوي و از نظر كيفيت مطالب به چند قسمت متعادل تقسيم بندي كرده باشد.

2- سئوالات آزمون را آماده و حتي المقدور تكثير كرده باشد. در صورتي كه شرايط براي تكثير سئوالات مهيا نيست معلم مي تواند سئوالات را براي فراگيران بخواند تا آنان سؤالات را بنويسند.

ويژگي هاي متن درس:

1- محتواي متن درس براي فراگيران قابل فهم و درك باشد. متن هاي درسي كه داراي لغات و اصطلاحات پيچيده و مشكل است با اين الگو كارآيي چنداني ندارد.

2- متن درس بلند باشد، در صورتي كه متن درس كوتاه باشد تقسيم بندي آن به چند قسمت امكان پذير نيست يا مشكل خواهد بود.

3- حتي المقدور متن درس قابل تقسيم به چند قسمت مساوي باشد.

4- تقسيم بندي متن درس از حيث محتوا و درجۀ دشواري مطالب نيز متعادل باشد.

5- مطالب هر قسمت مستقل از يكديگر باشد، متن هاي درسي كه همۀ قسمت هاي آن كاملاً با يكديگر مربوط و پيوسته است، با اين الگو كارآيي چنداي ندارد.

ارزشيابي در اين الگو:

اولاً سؤالات آزمون در اين الگو، در مورد همۀ قسمت هاي درس است نه فقط يك قسمت خاص.

ثانياً در اين الگو، غالباً از آزمون هاي «صحيح – غلط» و چند گزينه اي استفاده مي شود. زيرا اين نوع آزمون ها راحت تر از ساير آزمون ها تصحيح مي شود و بازخورد يادگيري فراگيران نيز سريع تر و دقيق تر است. ...

...

 پيشينه خارجي

تحقيقات انجام شده در خارج كشور

تحقيقات انجام شده نشان داده اند كه يادگيري مشاركتي موجب تقويت حس همكاري، افزايش شوق به يادگيري و احساس مسئوليت فردي و گروهي، پرورش روحيه انتقادگري و انتقادپذيري، تقويت قدرت گوش دادن، بهبود روابط عاطفي، افزايش اعتماد، احترام متقابل، تقويت حس وظيفه شناسي، رشد مهارت هاي كلامي، كاهش اضطراب، تقويت مهارت هاي خود رهبري و كاهش وابستگي دانش آموزان به معلم گرديده (اليزابت كوهن،1995؛هانگ،2001؛فارل،1999؛رونالد،1997). و در نتيجه زمينه هاي مناسبي را براي رشد مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان فراهم سازد. زيرا هر يك از اين اثرات در واقع نوعي مهارت اجتماعي است كه حاصل اجراي روش يادگيري مشاركتي است.

در زمينه تركيب اعضاي گروه از نظر ويژگي مانند نژاد، زبان، فرهنگ، روابط عاطفي، ميزان توافق شاگردان با يكديگر و پيشرفت تحصيلي ديدگاه هاي مختلفي مطرح شده است كه بيشتر ديدگاه ها بر ناهمگوني اعضاي گروه مشاركتي تاكيد كرده اند. تحقيقات كاگان حاكي از اين بود كه مطلوب ترين اندازه گروهي 4 نفر است(كاگان،1998).

نظرگاه هاي ارائه شده و تحقيقات انجام شده نشان داده اند كه يادگيري مشاركتي موجب تقويت حس همكاري، افزايش شو به يادگيري و احساس مسئوليت فردي و گروهي، پرورش روحيه انتقادگري و انتقادپذيري، تقويت قدرت گوش دادن، بهبود روابط عاطفي، افزايش اعتماد، احترام متقابل، تقويت حس وظيفه شناسي، رشد مهارت هاي كلامي، كاهش اضطراب، تقويت مهارت هاي خود رهبري وكاهش وابستگي دانش آموزان به معلم گرديده(اليزابتكوهن،1995؛هانگ،2001؛فارل،1999؛رونالد،1997). و در نتيجه زمينه هاي مناسبي را براي رشد مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان فراهم سازد. زيرا هر يك از اين اثرات در واقع نوعي مهارت اجتماعي است كه حاصل اجراي روش يادگيري مشاركتي است. ...

...

 

خريد

توضيحات كامل دانلود

برچسب ها : مباني نظري و پيشينه الگوي تدريس جيگ ساو , مباني نظري و پيشينه الگوي تدريس جيگ ساو

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.