فايل مباني نظري و پيشينه كيفيت زندگي و مدل هاي آن

دانلود مباني نظري و پيشينه پژوهش ,فصل دوم مباني نظري و پيشينه پژوهش ,نمونه سوالات آزمون استخدامي اموزش و پرورش تفكيك رسته ها,دانلود پاورپوينت,طرح توجيحي با لينك مستقيم

فايل مباني نظري و پيشينه كيفيت زندگي و مدل هاي آن

۲۵ بازديد

مباني نظري و پيشينه كيفيت زندگي و مدل هاي آن


برچسب ها : مباني نظري و پيشينه كيفيت زندگي و مدل هاي آن , مباني نظري و پيشينه كيفيت زندگي و مدل هاي آن

در 32 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت docx

توضيحات: فصل دوم پايان نامه (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع :  فارسي وانگليسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت docx

قسمتهايي از متن مباني نظري و پيشينه

 

نخستين پژوهش‌ها در زمينه كيفيت زندگي به كمپل، كانورس و راجرز[1] (1976) و اندروز و وايتي[2] (1976) بر مي‌گردد. كمپل و همكاران (1976)، كيفيت زندگي را رضايت از زندگي در حيطه‌هاي خاصي مي‌دانستند. از نظر آنها، مولفه هاي كيفيت زندگي عبارت بودند از حيطه هاي كار، مسكن، سلامتي، دوستي، ازدواج، زندگي خانوادگي، سطح تحصيلات و پس انداز (كمپل و همكاران، 1976). اندروز و وايتي (1976)، نيز 7 حيطه را در كيفيت زندگي مطرح كردند:

1-  عوامل شخصي: شامل خودكارآمدي، ميزان اوقات فراغت، سلامتي و فعاليت هاي جسماني

2-  خانواده: شامل ازدواج، فعاليت هاي مربوط به خانه و اقوام نزديك

3-  ارتباطات با ديگران: شامل رفتار هاي عادلانه با ديگران، پذيرش تحسين، صداقت و صميميت در ارتباط با ديگران

4-  اقتصاد: شامل درآمد، مسكن، آپارتمان، شغل و هزينه هاي زندگي

5-  منطقه زندگي: شامل امنيت و ايمني در برابر سرقت، ارتباطات، همسايگان و آب و هوا و......

6-  جامعه بزرگتر: شامل هنجارهاي جامعه، رسانه ها و .....

7-  ساير موارد: شامل اعتقادات مذهبي، فضايل و روش هاي زندگي.

از دهه 1970 به بعد اغلب پژوهش‌ها، كيفيت زندگي را بر اساس نيازهاي انسان طبقه‌بندي كرده‌اند، از جمله كار، اوقات فراغت، سلامتي، وضعيت مالي، ارتباط با اعضاي خانواده و دوستان، محيط فيزيكي و اجتماعي و خود شكوفايي. نير، اسميت، رايس و هانت[3] (1983) و هارت[4] (1999)، كيفيت زندگي را به دو طبقه كاري و غيركاري تقسيم كرده‌اند. كيفيت زندگي كاري، به مسائل شغلي و كيفيت زندگي غيركاري، به دامنه‌اي از مواردي چون ازدواج، روابط فاميلي، سلامتي، زندگي خانوادگي، همسايگي، زندگي جنسي، سكونت، دوستي‌ها، تحصيلات و فعاليت‌هاي اوقات فراغت مربوط مي‌شود.

 

2-1-1-1- تعاريف كيفيت زندگي

نظريه‌پردازان مختلف، تعاريف متفاوتي از كيفيت زندگي را ارائه كرده‌اند. مثلا، تستا و سيمونسون[5] (1996) معتقدندكيفيت زندگي به زمينه‌هاي جسمي، روان‌شناختي و اجتماعي ارتباط دارد و تحت تاثير تجارب، اعتقادات، انتظارات و ادراكات فرد است. هر يك از اين زمينه ها را در دو بعد عيني و ذهني مي‌توان ارزيابي كرد.


[1]- Campbell, Converse & Rodgers

[2]- Andrews &Withey

[3]- Neer, Smith, Rice & Hunt

[4]- Heart

[5]- Testa& Simonson

...

 

2-1-1-2- مدل هاي كيفيت زندگي

2-1-1-2-1-فلس و پري[1] (1995):

 آنها ديدگاهي را مطرح كردند كه علاوه بر شرايط زندگي و رضايت از آنها، ارزش‌ها، آرزوها و انتظارات شخص را نيز مد نظر قرار مي دهد. در اين مدل كيفيت زندگي به عنوان نوعي بهزيستي كلي تعريف مي شود كه توصيفات عيني و ارزيابي هاي ذهني از بهزيستي، مادي، جسمي، اجتماعي و هيجاني همراه با ميزاني از رشد و اقدامات هدف گرايانه فرد در جهت ارزش‌هاي شخص، تركيب شده باشند. هر سه مولفه شرايط عيني زندگي، احساس ذهني رضايتمندي از زندگي و ارزش‌ها و آرزوهاي شخصي با هم در تعامل‌اند (فلس و پري، 1995). فلس و پري (1995)، بعد از بررسي 15 مدل مفهوم كيفيت زندگي، مدل كلي مطرح كردند كه در برگيرنده ساير مدل‌ها بود. در مدل آن‌ها، 5 طبقه اصلي (بعد) به اين شرح وجود دارد:

-       بهزيستي جسمي: كه شامل سلامت، تناسب، تحرك و ايمني شخصي است.

-       بهزيستي مادي: كه شامل درآمد، كيفيت محل زندگي، حريم شخصي، ثروت، وضعيت حمل و نقل، همسايگي، ايمني، سكونت دائم و يا اجاره نشيني است.

-       بهزيستي اجتماعي: كه در برگيرنده ارتباطات درون خانواده، ارتباطات با اقوام، ارتباط با دوستان، فعاليت‌هاي ارتباطي و سطح حمايت اجتماعي است.

-       بهزيستي هيجاني: دربرگيرنده عاطفه يا خلق و خو، رضايتمندي، عزت نفس، شان و احترام و اعتقادات مذهبي است.

-       رشد و فعاليت: كه شامل مهارت‌هاي مربوط به خودتعييني، شايستگي يا استقلال، جبر يا اختيار، اشتغال، اوقات فراغت، كارهاي خانه، تحصيلات، توليد يا مشاركت است.

در مدل فلس و پري، كيفيت زندگي به عنوان نوعي بهزيستي كلي تعريف مي‌شود كه توصيفات عيني و ارزيابي ذهني از بهزيستي مادي، جسمي، اجتماعي، هيجاني همراه با ميزاني از رشد و اقدامات هدف‌گرايانه فرد در جهت ارزش‌هاي شخص، تركيب شده باشند. هر سه مولفه شرايط عيني زندگي، احساس ذهني رضايتمندي از زندگي و ارزش‌ها و آرزوهاي شخصي با هم در تعامل‌اند. البته در عين تعامل اين سه مولفه  با يكديگر، همگي تحت تاثير عوامل بيروني نيز قرار دارند. اين تاثيرات مي‌توانند پيامد ژنتيك، اجتماع، سن، رسش، تاريخچه تكاملي، اشتغال و ديگر متغيرهاي اجتماعي، اقتصادي و يا سياسي باشد (به نقل از رحيمي، 1386). اين مدل در نمودارهاي 2-1 و 2-2 نمايان است. ...

...


[1]-Flce& Perry

...

مطالب:

مباني نظري كيفيت زندگي

2-1-1-1- تعاريف كيفيت زندگي

2-1-1-2- مدل هاي كيفيت زندگي

2-1-1-2-1-فلس و پري[1] (1995):

2-1-1-2-2- مدل لي و همكاران (1998)

2-1-1-2-3- مدل سيستمي: 

2-1-1-2-4- مدل ونتگوت و همكاران:

2-2- تحقيقات پيشين

2-2-1- هوش عاطفي و كيفيت زندگي

هوش عاطفي و سلامت روان

هوش عاطفي و سلامت جسماني

هوش عاطفي و كيفيت ارتباطات اجتماعي

2-2-2- هوش اخلاقي و كيفيت زندگي

بخشش و سلامت روان

بخشش و سلامت جسماني

بخشش و روابط اجتماعي

2-2-3 - هوش عاطفي وهمدلي 

2-2-4 - همدلي و كيفيت زندگي

2-2-5- هوش اخلاقي و همدلي 

منابع و مأخذ

توضيحات دانلود

خريد

برچسب ها : مباني نظري و پيشينه كيفيت زندگي و مدل هاي آن , مباني نظري و پيشينه كيفيت زندگي و مدل هاي آن

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.