فايل مباني نظري و پيشينه يادگيري خودتنظيمي (خود نظم داده شده)

دانلود مباني نظري و پيشينه پژوهش ,فصل دوم مباني نظري و پيشينه پژوهش ,نمونه سوالات آزمون استخدامي اموزش و پرورش تفكيك رسته ها,دانلود پاورپوينت,طرح توجيحي با لينك مستقيم

فايل مباني نظري و پيشينه يادگيري خودتنظيمي (خود نظم داده شده)

۲۸ بازديد

مباني نظري و پيشينه يادگيري خودتنظيمي (خود نظم داده شده)


برچسب ها : مباني نظري و پيشينه يادگيري خودتنظيمي (خود نظم داده شده) , مباني نظري و پيشينه يادگيري خودتنظيمي (خود نظم داده شده)

در 80 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت docx

توضيحات: فصل دوم پايان نامه (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع :  فارسي وانگليسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت docx

قسمتهايي از متن مباني نظري و پيشينه

 

يادگيري خودتنظيمي (خود نظم داده شده)

خودتنظيمي سازه­اي است كه در دهه­ي 1967 از سوي بندورا مطرح شد. يكي از مفاهيم مورد تاكيد نظريه شناختي- اجتماعي[1]­ بندورا، مفهوم خودساماني يا خودنظم دهي است. منظور از خودساماني «توليد و هدايت انديشه­ها، هيجانات و رفتارها توسط خود فرد به منظور رسيدن به هدف است» (سانتروك[2]، 2004)

بندورا، يادگيري خودتنظيمي را اين گونه تعريف مي­كند: «توانايي شروع كردن و دست كشيدن از فعاليت­هاي مطابق يا مقتضيات موقعيت­هاي اجتماعي، آموزشي و توانايي به تعويق انداختن كارها با هدف دلخواه» خودتنظيمي، نقطه ثقل كاركرد موثر در زمينه­هاي كنترل تكانه، مديريت زمان و مقابله با فشار رواني است. (زيبازاده، 1386).

بنا بر عقيده زيمرمن(1995) يكي از مهارت­هاي خودتنظيمي مهارت مديريت و برنامه­ريزي زمان است. مديريت زمان، به معني مديريتي است. هم چنين به معني اختيار گرفتن زمان و كار خويش و اجازه ندادن به اينكه امور و حوادث شما را هدايت كند. (همان منبع).

گرين و آزودو[3](2007) مي­گويند: «اگرچه بر سر تعريف نظريه خودساماني در ميان صاحب­نظران اختلاف وجود دارد، اما همه­ي آنان بر اين باورند كه يادگيرندگان خود سامانگر فعالند و به كمك نظارت و راهبرد، يادگيري خود را به طور موثر سامان مي­دهند» (سيف،1388)، پينتريج (1999) يادگيري خود نظم داده شده را به عنوان راهبردهايي كه دانش­آموزان استفاده مي­كنند تا شناخت خود را تنظيم كند، تعريف مي­كند. يادگيري خود نظم داده شده يك فرايند فعال و سازنده است كه طي آن يادگيرنده براي خود هدف تعيين مي­كند و با توجه به اهداف و شرايط موجود در محيط سعي در ارزيابي، تنظيم و كنترل فرايندهاي شناختي، انگيزه­اي و رفتاري­اش مي­كند.

زيمرمن (1995) يادگيري خود نظم داده شده را به عنوان نوعي از يادگيري كه در آن افراد تلاشهاي خود را براي فراگيري دانش بدون تكيه به معلم و ديگران شخصا شروع كرد، و جهت مي­بخشند، توصيف مي­كند. و در تعريف ديگري (زيمرمن، 1998) يادگيري خود تنظيم شده عبارت است از فرايندي كه دانش­آموزان را وادار به درگيري خلاقانه در تلاش‌هاي فكري، رفتاري و شناختي مي­كند تا بتوانند به اهداف مهم و باارزش آموزش تحقق بخشند. اين تعريف حاكي از اين است كه:

1- اهداف، دانش­آموزان را در جهت سازگاري هدايت مي­كند. ...

...


[1]. Social Cognitive

[2]. Santrack

[3].Green & Azevedo

...

 

2-2-2- انواع خودتنظيمي

زيمرمن و ماتينز، (2002) بين چند نوع خود تنظيمي در حيطه­ي تحصيلي تفاوت قائل شده­اند كه اين انواع خودتنظيمي براساس ميزان دروني شدن آن­ها تقسيم­بندي شده است.

2-2-2-1- نظم­دهي بيروني:

در پايين­ترين سطح پيوستار دروني سازي قرار دارد در اين حالت، شخص منحصراً براساس وقايع بيروني مورد انتظار، دست به انجام عمل مي­زند يا از انجام يك رفتار بازداري مي­كند.

2-2-2-2- نظم­دهي درون­فكني شده:

در اين سطح، شخص خود را با تائيد يا عدم تائيد خود، نظم مي­بخشد. دانش­آموز درون فكني كرده، تكليف خود را انجام خواهد داد و در صورت عدم انجام آن احساس گناه خواهد كرد. بندورا در بررسي يادگيري خودتنظيمي، دانش­آموزان را به  عنوان شركت كننده­اي فعال از نظر فراشناختي، انگيزشي و رفتاري در فرايند يادگيري مي­داند. از نظر فراشناختي فراگيران خود تنظيم افرادي هستند كه روحيه­ي طراحي سازماندهي، خودآموزي و خودارزيابي دارند. از نظر انگيزش فراگيران خود تنظيم در تمام مراحل مختلف يادگيري خود را افرادي لايق، خودكار آمد و مستقل مي­يابند. از نظر رفتاري فراگيران خود  تنظيم، محيط­هايي را انتخاب مي­كنند كه يادگيري را افزايش دهد. (فتاحي، 1389).

2-2-3- فرايندهاي خودتنظيمي

متخصصان روان­شناسي، يادگيري خود تنظيمي را در برگيرنده، چندين فرايند مي­دانند. عمده­ترين اين فرايندها از سوي روان­شناساني چون بندورا، زيمرمن و همكاران آن­ها مطرح شد.

بندورا يادگيري خود تنظيمي را عليت متقابل بين سه فرايند تاثيرگذار، محيطي، رفتاري و شخصي فرض مي­كند. (اميني، 1387). ...

...

پژوهش­ هاي انجام شده در خارج از كشور

 آليسون، كرين، ليبور ميرسكي[1] (2003) در پژوهش ارتباط بين شناخت، انگيزش و شادكامي را روي 224 دانش­آموز دوره راهنمايي بررسي كردند و به اين نتايج دست يافتند، دانش­آموزاني كه در موقع مطالعه از باورهاي انگيزشي قوي برخوردارند از راهبردهاي شناختي و فراشناختي بيشتري بهره مي­گيرند و احساس شادكامي بيشتر مي­كنند.

 اتر و همكاران[2] (1992) در مطالعه روي دانش­آموزان دبيرستاني به اين نتيجه رسيدند كه بين نظارت فراشناختي بر درك مطلب با معدل كل و بامعدل نمرات دروس علوم و علوم انساني همبستگي مثبت و معنادار وجود دارد.

 استرام و ويترس[3] (2005) در تحقيق بر روي دانشجويان با يك تاريخچه شكست، روابط بين انگيزش و خودتنظيمي را مورد بررسي قرار دادند. آن­ها مشاهده كردند با بالا بودن انگيزش و آموزش راهبردهاي خودتنظيمي مي­توان شادكامي را افزايش داد و بين انگيزش و خودتنظيمي رابطه مثبت معني­داري وجود دارد.

 اكسان (2009) در پژوهش خود دريافت كه ضعف در مهارت­هاي خودتنظيمي باعث انگيزش پايين و كاهش يادگيري مي­شود. اين مهارت­ها به دانش­آموزان براي انتخاب راهبردهاي يادگيري مناسب براي اهداف­شان و استفاده از روند كار كمك مي­كند.

 پژوهش­هاي برانسور (1986)،  استرنبرگ (1985)، و زيمرمن (1990) نشان مي­دهند كه ميان خودآگاهي شناختي و يادگيري ارتباط مثبت وجود دارد و خودآگاهي شناختي لازمه يادگيري است.

 برو سارد[4] (2002) در پژوهشي بر روي 263دانش آموز دبيرستاني به اين نتيجه رسيد كه بين انگيزش دروني و پيشرفت تحصيلي آنان ارتباط مثبت و معناداري وجود دارد.

 پژوهش­هاي برانسور (1986)، استرنبرگ (1985)، و زيمرمن (1990) نشان مي­دهند كه ميان خودآگاهي شناختي و يادگيري ارتباط مثبت وجود دارد و خودآگاهي شناختي لازمه يادگيري است.

 بونگ[5] (2004) در مطالعه­اي تحت عنوان ابعاد خودتنظيمي، انگيزش و يادگيري آموزشگاهي دريافت كه باورهاي انگيزشي و خودتنظيمي باعث پيشرفت اساسي عملكرد علمي دانش­آموزاني مي­شود كه خودكارآمدي پايين، اضطراب امتحان زياد، تلاش و كوشش كمتر دارند و از راهبردهاي شناختي و فراشناختي كمتر استفاده مي­كنند.

  بوكارتز و كورنو (2005) در پژوهشي تحت عنوان خودتنظيمي در كلاس كه بر روي 130 نفر دانشجو انجام دادند. مشاهده كردند كه وقتي در كلاس درس، راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي آموزش داده مي­شود. باورهاي دانشجويان درباره ميزان كنترل كه بر فرايند و پيامد يادگيري خود دارند افزايش مي­يابد كه نقش تعيين كننده­اي در يادگيري و سطح پردازش اطلاعات آن­ها دارد.

 پاريس و همكاران[6] در سال­هاي 1984 و 1986 به دانش­آموزان كلاس­هاي سوم و پنجم مهارت­هاي شناختي و فراشناختي آموزش دادند. نتايج نشان داد كه گروه آزمايش در مقايسه با گروه گواه در توانايي خواندن و فهميدن مطالب جلوتر بودند.

 پالنيك و براون (1981) در پژوهشي كه انجام دادند. تاثير آموزش مهارت­هاي فراشناختي را در بهبود كيفيت خواندن و فهميدن دانش­آموزان متوسطه بررسي كردند نتايج اين پژوهش نشان داد كه آموزش­هاي فراشناختي هم يادگيري و هم انتقال يادگيري را در آن­ها افزايش داد. ...

...


[1]

[2] Oter & oak

[3] Straume & Vitters

[4]Broussard

[5] Boung

[6] Paris & Oak

...

عناوين اصلي:

يادگيري خودتنظيمي (خود نظم داده شده)

2-2-2- انواع خود تنظيمي

2-2-3- فرايندهاي خودتنظيمي

2-2-4- مدل­هاي يادگيري خودتنظيمي:

2-2-5- راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي:

2-2-6- نظريه ­هاي يادگيري خودتنظيم:

پژوهش ­هاي انجام شده در خارج از كشور

2-3-2- پژوهش­ هاي انجام شده در داخل كشور

منابع فارسي

منابع لاتين

توضيحات دانلود

خريد

برچسب ها : مباني نظري و پيشينه يادگيري خودتنظيمي (خود نظم داده شده) , مباني نظري و پيشينه يادگيري خودتنظيمي (خود نظم داده شده)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.