دانلود مباني نظري قصه گويي

دانلود مباني نظري و پيشينه پژوهش ,فصل دوم مباني نظري و پيشينه پژوهش ,نمونه سوالات آزمون استخدامي اموزش و پرورش تفكيك رسته ها,دانلود پاورپوينت,طرح توجيحي با لينك مستقيم

دانلود مباني نظري قصه گويي

۲۷ بازديد

مباني نظري قصه گويي



فرمت فايل: docx
حجم فايل: 44 كيلوبايت
تعداد صفحات فايل: 36

مباني نظري و پيشينه پژوهش قصه گويي

درباره اين فايل انتقادي داريد؟

راه هاي تماس با ما:

تماس با ما

شماره تماس : 09010318948

 

 

خريد

در 36 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت docx

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت docx 

قسمتهايي از متن مباني نظري و پيشينه

قصه گويي

قصه گويي چيست:

اگر قصه رويدادي روايت واقعي يا تخيلي است، قصه گويي بيان شفاهي رو در رو و زنده و ارائه جسماني قصه به مخاطب است. قصه گو با هنر استفاده از زبان وبا حالت صورت و بدن عناصر و تصويرهاي قصه را به طور زنده به مخاطب نشان مي دهدزنده بودن قصه گويي نشان از آييني دارد كه در آن مخاطب در ارتباط دو سويه جزييات قصهرا در ذهن تكميل مي كند. نقش شنونده شركت فعال در آفرينش تصويرهاي زنده،احساسهاي چندگانه اعمال شخصيتها ورويدادهاي داستان در ذهن بر اساساجرا قصهگو است.قصه گويي شكلي از هنر نمايش تعاملي است. تعامل مستقيم بين قصه گو وشنوندگانش عنصر اساسي تجربۀ قصه گويي است. شنونده به گفتارها و كردارهاي قصه گو واكنش نشان مي دهد. قصه گويي از نظر طرح قصه فرايندي مشاركتي است. شنوندگان قصه آن را به طور منفعل از قصه گو نمي شنوند، آن طور كه تماشا گر فيلم و تلويزيون هستند. قصه گواز قبل هيچ تصوير،صحنه آرايي يا لباسي را كه مربوط به شخصيت يا دورۀ تاريخي باشد، فراهم نمي كند. اين چيزها راشنوندگان براساس گفتار او وتجربه ها و عقايد خودشان در ذهن مي آفرينيند(آقا عباسي،1384،ص175).                                                                  

2-2-2- تعاريف قصه گويي:

قصه در لغت به معناي حكايت و سرگذشت است و در اصطلاح به آثاري اطلاق مي شود كه در آنها تاكيد

 بر حوادث خارق العاده بيشتر از تحول و تكوين آدمها و شخصيت ها است در قصه يا حكايت محور ماجرا بر حوادث خلق الساعه قرار دارد حوادث قصه را به وجود مي آورند در واقع ركن اساسي و بنيادي آن را تشكيل مي دهند بي آنكه در گسترش و بازسازي قهرمانان و آدمهاي قصه نقش داشته باشند(داد،1381). قصه گويي، عبارت است از هنر يا حرفه نقل داستان به صورت شعر يا نثر كه شخص قصه گو آن را در برابر شنونده ي زنده اجرا مي كند. داستان هاي كه نقل مي شود، مي تواند به صورت گفتگو، ترانه، آواز با موسيقي يا بدونه آن با تصوير و ساير ابزارهاي همراهي باشد. ممكن است از منابع شفاهي، چاپي يا ضبط مكانيكي استفاده شود و يكي از اهداف آن بايستي سرگرمي باشد. در روزگاران كهن، تاريخ سنت ها، مذهب، آداب قهرماني ها و غرور قومي به وسيله قصه گوها از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شود( حجازي،1384،ص200). ...

...

4-2-2- فوايد قصه گويي:

يكي از مفيدترين راه ارائه قصه به كودكان و نوجوانان، و انتقال پيام قصه، قصه گويي است. باتشكيل و اجراي برنامه قصه گويي مي توان تعداد مخاطب هاي قصه را افزايش داد. با قصه گويي مي توان به قصه هاي عمومي، رنگ و بويي محلي داد و با بياني دلپذيرتر چنين قصه هايي را براي بچه هايي كه با فرهنگ ها و مليت هاي متفاوتي هستند بازگو كرد. به علاوه مي توان به بعضي ديگر از فوايد قصه اشاره كرد از جمله: قصه گويي مي تواند به عنوان محركي قوي مورد استفاده قرار گيرد و سطح كتاب خواني كودكان و نوجوانان را بالا ببرد و حوزۀ مطالعه آنان را گسترش دهد و ذوق علاقه به كتاب خواندن را در آنها بر انگيزند. قصه گويي مي تواند فاصله ميان، "قدرت خواندن كودك" و "قدرت درك" او را از بين ببرد اين فاصله در غالب كودكان وجود دارد. فاصله قدرت خواندن و قدرت درك مسايل در بسياري از كودكان از يك تا سه سال به طول مي انجامد. يك كودك هشت ساله ممكن است از شنيدن داستاني كه تا دو سال بعد قادر به خواندنش نيست، لذت ببرد. براي از بين بردن اين اختلاف و به اين منظور كه كند خواني، كودك را نسبت به كتاب بي علاقه نكند، بايد داستان ها و اشعاري را كه برايش قابل و لذت بخش هستند، خواند. يكي ديگر از محاسن داستان خواني و داستان گويي اين است كه كودكان ياد مي گيرند چگونه مطالب را از راه گوش دادن بياموزند در شنيدن، فهميدن و هوشمندانه با كلمات روبرو شدن بسيار حائز اهميت است. كلمه كه از راه گوش شنيده و درك شده است، به مراتب آسانتر خوانده مي شود و در حقيقت مي توان گفت كه داستان خواني و داستان گويي شيوهايي هستند براي بالا بردن سطح كتاب خواني كودكان و شايد

موثرترين روش ها براي آشنا كردن كودكان با كلمات جديد باشند. و گنجينه لغات پايه كودكان را به نحو

موثري بالا مي برد. در برنامه قصه گويي، مخاطبان امكان دخالت و اعتراض دارند. قصه گو را به خويش نزديك مي بينند و به خود اجازه مي دهند كه وسط كلام او بدوند و با طرح خاطره يا پرسشي، خود را مطرح كنند و يا اطلاعات خويش را تكميل نمايند، از سر مجهولات نگذرند و ناپيدايي قصه را بفهمند. و در نتيجه وجود خويش را بهتر حس كنند(رحمان دوست،1381،ص12-13).

قصه گويي يك روش فعال براي پرورش قوه خلاقيت و تفكر بالا بردن سطح تفكر شناختي محسوب مي شود زيرا سطح دانش و يادآوري براي كامل كردن يك داستان ناتمام يا ساختن يك داستان  جديد كافي نيست و نيازاست دانش آموز دست به تركيب آموختها و روياها بزند. همچنين به ارزشيابي مفيد بودن ياتناسب داشتن افكار خود با محتواي داستان و كنكاش براي ربط دادن آن افكار بپردازد و به دنبال  راههاي نو براي آن باشد(پيتر،2010). ...

...

4-2-2- فوايد قصه گويي:

يكي از مفيدترين راه ارائه قصه به كودكان و نوجوانان، و انتقال پيام قصه، قصه گويي است. باتشكيل و اجراي برنامه قصه گويي مي توان تعداد مخاطب هاي قصه را افزايش داد. با قصه گويي مي توان به قصه هاي عمومي، رنگ و بويي محلي داد و با بياني دلپذيرتر چنين قصه هايي را براي بچه هايي كه با فرهنگ ها و مليت هاي متفاوتي هستند بازگو كرد. به علاوه مي توان به بعضي ديگر از فوايد قصه اشاره كرد از جمله: قصه گويي مي تواند به عنوان محركي قوي مورد استفاده قرار گيرد و سطح كتاب خواني كودكان و نوجوانان را بالا ببرد و حوزۀ مطالعه آنان را گسترش دهد و ذوق علاقه به كتاب خواندن را در آنها بر انگيزند. قصه گويي مي تواند فاصله ميان، "قدرت خواندن كودك" و "قدرت درك" او را از بين ببرد اين فاصله در غالب كودكان وجود دارد. فاصله قدرت خواندن و قدرت درك مسايل در بسياري از كودكان از يك تا سه سال به طول مي انجامد. يك كودك هشت ساله ممكن است از شنيدن داستاني كه تا دو سال بعد قادر به خواندنش نيست، لذت ببرد. براي از بين بردن اين اختلاف و به اين منظور كه كند خواني، كودك را نسبت به كتاب بي علاقه نكند، بايد داستان ها و اشعاري را كه برايش قابل و لذت بخش هستند، خواند. يكي ديگر از محاسن داستان خواني و داستان گويي اين است كه كودكان ياد مي گيرند چگونه مطالب را از راه گوش دادن بياموزند در شنيدن، فهميدن و هوشمندانه با كلمات روبرو شدن بسيار حائز اهميت است. كلمه كه از راه گوش شنيده و درك شده است، به مراتب آسانتر خوانده مي شود و در حقيقت مي توان گفت كه داستان خواني و داستان گويي شيوهايي هستند براي بالا بردن سطح كتاب خواني كودكان و شايد

موثرترين روش ها براي آشنا كردن كودكان با كلمات جديد باشند. و گنجينه لغات پايه كودكان را به نحو

موثري بالا مي برد. در برنامه قصه گويي، مخاطبان امكان دخالت و اعتراض دارند. قصه گو را به خويش نزديك مي بينند و به خود اجازه مي دهند كه وسط كلام او بدوند و با طرح خاطره يا پرسشي، خود را مطرح كنند و يا اطلاعات خويش را تكميل نمايند، از سر مجهولات نگذرند و ناپيدايي قصه را بفهمند. و در نتيجه وجود خويش را بهتر حس كنند(رحمان دوست،1381،ص12-13).

قصه گويي يك روش فعال براي پرورش قوه خلاقيت و تفكر بالا بردن سطح تفكر شناختي محسوب مي شود زيرا سطح دانش و يادآوري براي كامل كردن يك داستان ناتمام يا ساختن يك داستان  جديد كافي نيست و نيازاست دانش آموز دست به تركيب آموختها و روياها بزند. همچنين به ارزشيابي مفيد بودن ياتناسب داشتن افكار خود با محتواي داستان و كنكاش براي ربط دادن آن افكار بپردازد و به دنبال  راههاي نو براي آن باشد(پيتر،2010).

فهرست مطالب:

قصه گويي

قصه گويي چيست: 

2-2-2- تعاريف قصه گويي:

3-2- فرايند  قصه گويي

4-2-2- فوايد قصه گويي:

5-2-2- ابزارهاي قصه گويي:

6-2-2- شيوه‌ي قصه‌گويي

7-2-2- انواع قصه گويي:

8-2-2- اقدامات قبل از تعريف كردن يا خواندن قصه:

9-2-2- زمان، مكان و فضاي قصه گويي:

10-2-2- روشهاي مختلف براي شروع داستان:

11-2-2- چهره و حركات قصه گو

12-2-2- قصه و فعاليت ادبي

13-2-2- چگونه قصه بگوييم :

14-2-2- مهمترين وظايف گفتار در قصه:

15-2-2- راههاي كسب مهارت بيشتر در قصه گويي:

16-2-2- تفاوت قصه امروز با ديروز:

18-2-2- علل پيدايش و دلايل نياز به قصه گويي:

119-2-2- چند كاركرد قصه گويي:

مخاطبان برنامه قصه گويي:

21-2-2- قصه گويي در كلاس درس:

22-2-2- نكته هايي براي قصه گويي در كلاس درس: 

23-2-2- قصه گويي همراه با بازيگران:

24-2-2 قصه گويي و برنامۀ آموزشي:

25-2-2- زمينه هاي ديگر برنامۀ آموزشي:

پيشينه پژوهش:  

1-4-2- پژوهش داخلي:

2-4-2- پژوهش خارجي:

منابع فارسي و غير فارسي

 

خريد

برچسب ها : مباني نظري قصه گويي , مباني نظري قصه گويي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.