مقاله بررسي رابطه عزت نفس و سلامت رواني با بهزيستي روانشناختي والدين كودكان عادي و كودكان مرزي 12-7 ساله در شهرستان سراوان

دانلود مباني نظري و پيشينه پژوهش ,فصل دوم مباني نظري و پيشينه پژوهش ,نمونه سوالات آزمون استخدامي اموزش و پرورش تفكيك رسته ها,دانلود پاورپوينت,طرح توجيحي با لينك مستقيم

مقاله بررسي رابطه عزت نفس و سلامت رواني با بهزيستي روانشناختي والدين كودكان عادي و كودكان مرزي 12-7 ساله در شهرستان سراوان

۳۲ بازديد

مقاله بررسي رابطه عزت نفس و سلامت رواني با بهزيستي روانشناختي والدين كودكان عادي و كودكان مرزي 12-7 ساله در شهرستان سراوان


برچسب ها : مقاله بررسي رابطه عزت نفس و سلامت رواني با بهزيستي روانشناختي والدين كودكان عادي و كودكان مرزي 12-7 ساله در شهرستان سراوان , مقاله بررسي رابطه عزت نفس و سلامت رواني با بهزيستي روانشناختي والدين كودكان عادي و كودكان مرزي 127 ساله در شهرستان سراوان

مقاله بررسي رابطه عزت نفس و سلامت رواني با بهزيستي روانشناختي والدين كودكان عادي و كودكان مرزي 12-7 ساله در شهرستان سراوان
دسته: پژوهش
فرمت فايل: doc
حجم فايل: 334 كيلوبايت
تعداد صفحات فايل: 152

مقاله بررسي رابطه عزت نفس و سلامت رواني با بهزيستي روانشناختي والدين كودكان عادي و كودكان مرزي 127 ساله در شهرستان سراوان

درباره اين فايل انتقادي داريد؟

راه هاي تماس با ما:

تماس با ما

شماره تماس : 09010318948

 

 

خريد

مقاله بررسي رابطه عزت نفس و سلامت رواني با بهزيستي روانشناختي والدين كودكان عادي و كودكان مرزي 12-7 ساله در شهرستان سراوان

بررسي رابطه عزت نفس و سلامت رواني با بهزيستي روانشناختي والدين كودكان عادي و كودكان مرزي 12-7 ساله در شهرستان سراوان


 

چكيده:

     هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه عزت نفس و سلامت رواني با بهزيستي روانشناختي والدين كودكان عادي و والدين آموزش پذير مي باشد. ابزارهاي اين پژوهش شامل سه نوع پرسشنامه است كه شامل: پرسشنامه عزت نفس و پرسشنامه سلامت رواني و پرسشنامه بهزيستي روانشناختي مي باشد و پرسشنامه عزت نفس شامل سه مقياس عملكرد تحصيلي و ارزيابي اجتماعي و ارزيابي ظاهري مي باشد و پرسشنامه سلامت رواني 7 ماده آن براي نشانه هاي جسماني و 7 ماده ديگر آن علايم اضطراب و 7 ماده ديگر آن اختلال در كنش اجتماعي و 7 ماده ديگر علايم افسردگي را مي سنجد.

پرسشنامه بهزيستي روانشناختي كه 19 ماده آن براي رضايت از زندگي و 13 ماده آن براي معنويت و 19 ماده آن براي شادي و خوش بيني و 8 ماده آن مربوط به رشد و بالندگي و 8 ماده براي ارتباط مثبت با ديگران و 10 ماده آن براي خود مختاري مي باشد. بر اساس نتايج تحقيق مشاهده شد كه نمره سلامت رواني در والدين دانش آموزان مرزي بيشتر از دانش آموزان عادي است بدين معني كه والدين كودكان مرزي از سلامت رواني بيشتري برخوردارند و همچنين از لحاظ عزت نفس بين والدين دانش آموزان عادي و مرزي مشاهده نشد و مشحص شد كه نمره بهزيستي روانشناختي در بين والدين دانش آموزان عادي بيشتر از والدين دانش آموزان مرزي مي باشد بدين معني بهزيستي روانشناختي بيشتري دارند.


مقدمه:

        يكي از طبيعي ترين گروههايي كه مي تواند نيازهاي انسان را ارضا كند خانواده است. وظيفه خانواده مراقبت از فرزندان و تربيت آن ها، برقراري ارتباطات سالم اعضا با هم و كمك به، استقلال كودكان است، حتي اگر كودك كم توان ذهني، نابينا ، يا ناشنوا  باشد. كم توان ذهني يك وضعيت و حالت خاص ذهني است كه در اثر شرايط مختلف قبل از تولد و يا پس از تولد كودك پديد مي آيد.

     تولد و حضور كودكي با كم تواني ذهني در هر خانواده اي مي تواند رويدادي نامطلوب و چالش زا تلقي شود كه احتمالا تنيدگي، سرخوردگي، احساس غم و نوميدي را به دنبال خواهد داشت. شواهد متعدد حاكي از آن است كه والدين كودكان داراي مشكلات هوشي، به احتمال بيشتري با مشكلات اجتماعي، اقتصادي و هيجاني كه غالبا ماهيت محدود كننده، مخرب و فراگير دارند، مواجه مي شوند. در چنين موقعيتي گر چه همه اعضاي خانواده و كاركرد آن، آسيب مي بيند فرض بر اين است كه مشكلات مربوط به مراقبت از فرزند مشكل دار، والدين، به ويژه مادر را در معرض خطر ابتلا به مشكلات مربوط به سلامت رواني قرار مي دهد بررسيها نشان داده اند كه والدين داراي فرزند كم توان ذهني، در مقايسه باوالدين كودكان عادي، سطح سلامت عمومي  پايين تر و اضطراب بيشتر احساس شرم و خجالت بيشتر و سطح بهزيستي روانشناختي پايين تري دارند (ميكائيلي ،1388).

در سالهاي اخير در كشور ايران مانند ساير كشور هاي جهان علاقه بخصوص مهم از طرف مقامات دولتي و هم از جانب مردم به امر بهداشت رواني نشان داده شده است و اثرات آن در بهبود و اوضاع بيمارستانهاي رواني و به كاربردن روشهاي صحيح در پيشگيري مشاهده مي گردد. عدم سازش وجود اختلالات رفتار در جوامع انساني بسيار مشهور و فراوان است و در هرطبقه و صنفي و در هر گروه و جمعي اشخاص نامتعادل وجود دارند...............

 

فهرست مطالب:

عنوان                                                                                                                                                              صفحه

فصل اول كليات تحقيق

مقدمه......................................................................................................................................................................... 1  

بيان مسئله.................................................................................................................................................................... 4 

اهميت و ضرورت پژوهش.......................................................................................................................................... 9

اهداف پژوهش......................................................................................................................................................... 12

تعاريف مفهومي و عملياتي واژه ها و متغيرها............................................................................................................. 13

فصل دوم ادبيات و پيشنيه تحقيق

مباني نظري و يافته هاي پژوهشي............................................................................................................................... 17

عزت نفس در قرآن مجيد......................................................................................................................................... 19

عزت نفس كلي........................................................................................................................................................ 20

عزت نفس اجتماعي.................................................................................................................................................. 21

عزت نفس تحصيلي.................................................................................................................................................. 21

مولفه هاي عزت نفس............................................................................................................................................... 21

ماهيت عزت نفس..................................................................................................................................................... 22

نظريات مرتبط با عزت نفس...................................................................................................................................... 23

سلامت روان............................................................................................................................................................. 28

تعريف سلامت رواني................................................................................................................................................ 29

تعريف بهداشت رواني در فرهنگهاي مختلف............................................................................................................ 31

اصول بهداشت رواني................................................................................................................................................ 33

خصوصيات افراد داراي سلامت رواني...................................................................................................................... 35

عوامل موثر درتامين سلامت رواني............................................................................................................................ 37

نقش خانواده درتامين سلامت رواني.......................................................................................................................... 37

نظريات مرتبط با سلامت رواني................................................................................................................................. 38

بهزيستي روانشناختي................................................................................................................................................. 44

عقب ماندگي ذهني ................................................................................................................................................. 48

عقب ماندگي ذهني آموزش پذير.............................................................................................................................. 49

ويژگيهاي كودك استثنايي....................................................................................................................................... 49

نيازهاي والدين كودكان استثنايي............................................................................................................................... 50

احساسات والدين كودكان استثنايي........................................................................................................................... 50

پژوهشهاي انجام شده در ارتباط با موضوع................................................................................................................. 62

فصل سوم فرايند پژوهش

روش پژوهش .......................................................................................................................................................... 73

جامعه آماري ........................................................................................................................................................... 73

نمونه و روش نمونه گيري......................................................................................................................................... 73

ابزار پژوهش............................................................................................................................................................. 73

پرسشنامه بهزيستي روانشناختي.................................................................................................................................. 74

پرسشنامه عزت نفس................................................................................................................................................. 75

پرسشنامه سلامت رواني............................................................................................................................................ 75

روشهاي تجزيه و تحليل داده ها................................................................................................................................. 79

فصل چهارم يافته هاي پژوهش

تجزيه و تحليل داده ها.............................................................................................................................................. 81

بررسي جمعيت شناختي  آزمودنيها............................................................................................................................ 81

بررسي حجم نمونه به تفكيك محل سكونت............................................................................................................. 81

بررسي حجم نمونه به تفكيك سن............................................................................................................................. 82

بررسي حجم نمونه به تفكيك ميزان تحصيلات......................................................................................................... 83

بررسي حجم نمونه به تفكيك نوع شغل.................................................................................................................... 84

بررسي حجم نمونه به تفكيك ميزان درآمد............................................................................................................... 85

بررسي متغيرهاي اصلي فرضيات تحقيق..................................................................................................................... 86

فرضيه اول................................................................................................................................................................ 91

فرضيه دوم................................................................................................................................................................ 92

فرضيه سوم............................................................................................................................................................... 93

فرضيه چهارم............................................................................................................................................................ 94

فرضيه  پنجم............................................................................................................................................................. 95

فرضيه ششم...............................................................................................................................................................96

فصل پنجم نتيجه گيري

خلاصه يافته هاي پژوهش....................................................................................................................................... 102

بحث و نتيجه گيري................................................................................................................................................ 103

محدوديت هاي تحقيق............................................................................................................................................ 107

پيشنهادهاي تحقيق.................................................................................................................................................  108

 فهرست منابع و ماخذ............................................................................................................................................. 109

ضمائم................................................................................................................................................................... 112

 

خريد

برچسب ها : مقاله بررسي رابطه عزت نفس و سلامت رواني با بهزيستي روانشناختي والدين كودكان عادي و كودكان مرزي 12-7 ساله در شهرستان سراوان , مقاله بررسي رابطه عزت نفس و سلامت رواني با بهزيستي روانشناختي والدين كودكان عادي و كودكان مرزي 127 ساله در شهرستان سراوان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.