مباني نظري پايان نامه روانشناسي سبك هاي فرزندپروري
برچسب ها : مباني نظري پايان نامه روانشناسي سبك هاي فرزندپروري , مباني نظري پايان نامه روانشناسي سبك هاي فرزندپروري, مباني نظري پايان نامه روانشناسي سبك هاي فرزندپروري, مباني نظري پايان نامه روانشناسي سبك هاي فرزندپروري
درباره اين فايل انتقادي داريد؟
راه هاي تماس با ما:
شماره تماس : 09010318948
مباني نظري پايان نامه روانشناسي سبك هاي فرزندپروري
در 41 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)
نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت doc
قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه
چارچوب نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع سبك هاي فرزندپروري
2-2- راه هاي انتخاب روش هاي تربيتي
تا چند سال اخير، اكثر مطالعات مربوط به اجتماعي شدن بر اين نكته تأكيد داشت كه فنون تربيت و رفتارهاي والدين، بر رشد كودك اثر مي گذارد و به آن شكل مي دهند. اين تحقيقات نقش كودك را به عنوان عامل تعيين كننده اجتماعي شدن خود ناديده مي گرفت. اين ديدگاه در طول سال هاي اخير تحول يافته است و امروزه، شايستگي والدين را بر اساس سه عامل تعيين كننده مهم در نظر مي گيرند: مسئوليت و سلامت رواني والدين، ويژگي هاي كودك و منابع استرس و حمايت كننده كه در درون و بيرون خانواده (محيط) وارد عمل مي شوند (برنز، 2006).
2-2-1- مسئوليت و سلامت رواني والدين
تعليم و تربيت كودكان تحت تأثير شخصيت والدين آنها قرار مي گيرد. به اين ترتيب، والدين آشفته بيش از ديگران، با خطر داشتن كودكان آشفته، روبه رو خواهند بود. يكي از تحقيقات آمريكايي، كه بر روي 693 خانواده و طي يك دوره شش ساله انجام گرفت، نشان داده است كه 64% كودكاني كه اختلال هاي عاطفي نشان مي دادند، به مادراني تعلق داشتند كه داراي اختلال هاي رواني بودند. در خانواده هايي كه تنها پدر نشانه ها يا اختلال هاي عاطفي داشت47 % كودكان اختلال داشتند.72% كودكان مسأله دار، در خانواده هايي بودند كه پدر و مادر هر دو اختلال داشتند و اين درصد دو برابر اختلال رواني كودكان بود كه در خانواده هاي آنها از اين دو نوع اختلال ها وجود نداشت. پژوهشگران ديگر كشف كرده اند كه تحريك پذيري دائمي والدين مي تواند به سلامت عاطفي كودك و به رشد و توانايي هاي شناختي او آسيب برساند. مادراني كه از افسردگي رنج مي برند، در مقايسه با ديگر مادران، با فرزند خود كمتر عاطفي، كمتر خودمختار و بيشتر محافظه كارند. همچنين آنها با كودك بزرگتر خود كمتر بردبارند و بيشتر تمايل دارند كه او را تنبيه كنند. برعكس، كودكان تقريباً يك ساله اي كه والدين شاد دارند، رابطه عاطفي محكم تري با آنها برقرار مي كنند و در نتيجه به نظر مي رسد كه نسبت به بچه هايي كه والدين آنها ظاهراً شاد نيستند، امتيازهاي بيشتري بدست مي آورند (پورابراهيم و همكاران، 1390).
2-2-2- ويژگي هاي كودكان
به نظر مي رسد كه برخي متغيرها، مثل سن و جنس، خلق كودك و نوع تعليم و تربيت را كه او دريافت مي كند، تحت تأثير قرار مي دهند. پژوهشگران مشاهده كرده اند كه والدين مثل ساير بزرگسالان، وقتي در مقابل يك كودك نافرمان، منفي و خيلي شلوغ قرار مي گيرند معمولاً با رفتارهاي منفي و آمرانه واكنش نشان مي دهند (پرچم و همكاران، 1391).
2-2-3- محيط؛ منابع استرس و حمايت
والدين، زندگي خانوادگي خود را در انزواي اجتماعي آغاز نمي كنند. آن ها قبلاً در شبكه هاي ارتباطي اعضاي خانواده و دوستان خود وارد شده اند و در بسياري از موارد، شغلي انتخاب كرده اند. اين محيط هاي اجتماعي مي توانند منابع استرس يا حمايت يا هر دو باشند. يكي از قابليت هاي انسان، تمايل او به حمايت كردن و حمايت شدن است. چون حمايت اجتماعي بر انسان اثر مفيدي دارد، شخصي كه به شبكه ها و گروه هاي اجتماعي وارد مي شود، بطور مرتب تجربه هاي مثبت كسب مي كند و اين تجربه ها، به كاهش آثار احتمالاً زيانبار رويدادهاي استرس آور بر او كمك مي كنند (آنولا[1] و نورمي[2]، 2012).
2-3- تعريف سبك هاي فرزندپروري
رابطه بين كودكان و والدين و ساير اعضاي خانواده را مي توان به عنوان نظام يا شبكه اي دانست كه در كنش متقابل با يكديگر هستند. اين نظام بطور مستقيم و غيرمستقيم از طريق سبك ها و روش هاي مختلف فرزندپروري در كودكان تأثير مي گذارد، اكثر روانشناسان همچون بالبي[3] (1969)، فرويد (1964) و مايز و پتيت[4] (1997)، صرف نظر از مكتبي كه به آن معتقدند، كنش هاي متقابل ميان والدين و فرزندان را اساس تحول عاطفي تلقي مي كنند. ايشان سبك هاي فرزندپروري را اينگونه تعريف كرده اند: مجموعه اي از رفتارها كه تعيين كنندۀ ارتباطات متقابل والد- فرزند در موقعيت هاي متفاوت و گسترده اي است و اينگونه فرض مي شود كه موجب ايجاد يك فضاي تعامل گسترده مي گردد».
دارلينگ و استينبرگ[5] (1993) شيوه هاي فرزندپروري را اين گونه تعريف كرده اند: «مجموعه اي از گرايش ها، اعمال و جلوه هاي غيركلامي كه ماهيت تعامل كودك و والدين را در تمامي موقعيت هاي گوناگون مشخص مي كند و در سير حيطۀ اقتدار منطقي، استبدادي و آزادگذار مطرح شده است». تعريفي ديگر از برك لورا[6] (1998) بدين شرح است: «تركيب هايي از رفتارهاي والدين كه در موقعيت هاي گسترده اي روي مي دهد و جو فرزندپروري بادوامي را پديد مي آورند». همچنين پژوهش هاي انجام شده بر پايه و نظريه بوم شناختي براون فنبرنر، نشان دهندۀ آن است كه سبك هاي فرزندپروري، انعكاسي از پايگاه اقتصادي و بافت اجتماعي درون خانوادگي است. در اين ميان متغير اقتصادي و اجتماعي و سطح درآمد خانواده داراي بيشترين تأثير بوده است (به نقل از باير[7]، 2011).
...
2-7-4- تغيير در الگوي تربيت فرزندان در ايران
در عصر حاضر، عناصر مؤثر در بيرون از حيطۀ خانواده بر روند تربيتي كودكان اثرات بسياري دارد. به گونه اي كه بعضاً برخي شيوه ها و اصول تربيتي خانواده توسط نهادها، سازمان ها و ديگر مراجع اجتماعي خنثي مي شود و تلاش والدين را با بن بست مواجه مي كند. نقش دوستان و همسالان به صورت ويژه است. امروزه كودكان بيشتر تحت تأثير و نقش والدين در تربيت فرزندان، دست كم از دو سو محدود شده است؛ اولاً به طور كلي نقش والدين در تربيت فرزندان به دليل ارزشهاي مدرني چون فردگرايي، حقوق كودكان، آزادي و ... كاهش يافته است. ثانياً، عوامل بيرون از خانه، نقش و اثر والدين در اموري چون انتخاب دوست، ارتباط با ديگران، انتخاب رشتۀ تحصيلي، شغل، ازدواج و ... قابل بحث و بررسي است. كنترل فرزندان توسط والدين در دهۀ هاي اخير كاهش يافته، كاهش كنترل به معناي معتقد نبودن به كنترل فرزندان در جامعه نيست، بلكه كاهش نفوذ كنترل والدين به دليل شرايط و ويژگي هاي زندگي در جهان معاصر است. كودكان و نوجوانان در طول ساعات روز در بيرون از منزل و به دور از حوزۀ كنترل والدين در مدرسه يا دانشگاه مشغول تحصيل هستند. علاوه بر آن، روابطي كه از طريق رسانه هاي مدرن مانند اينترنت صورت مي گيرد، استفاده از تلفن همراه و ساير دستگاه هاي ارتباطي، براي فرزندان قدرت انتخاب بيشتر و فرصت بيشتري را فراهم كرده است. تعارض ارزش هاي بيرون از خانه و والدين، به نفع جامعه و به ضرر والدين ختم مي شود. آنچه در معرض تغيير قرار گرفته است ميزان اختيار والدين و شيوه هاي تربيتي آنهاست. تنبيه به شيوه بدني، يكي از عناصر تربيتي در نظام فرهنگي ايران محسوب مي شده است و هدف عمده استفاده از آن در راستاي الگو بخشيدن به رفتار كودك و به عبارت بهتر اجتماعي كردن كودكان بوده است. امّا امروزه، در سنجش گرايش ايرنيان مشخص شده است كه 2/91 درصد از ايرانيان با تنبيه بدني فرزندان توسط والدين مخالف هستند و فقط 8/4 درصد مؤافق تنبيه بدني هستند. امّا، در مجموع مشروعيت تنبيه بدني در روابط و مناسبات بين والدين- فرزندان و معلمان و دانش آموزان كاهش يافته است و به نظر مي رسد روابط اعضاي خانواده نسبت به دهه هاي قبل دمكراتيك تر شده است و اين گونه همچنان ادامه دارد (حسيني نسب، احمديان و روان بخش، 1387).
2-8- انواع تيپ هاي خانواده
خانواده ها از حيث كيفيت روابط اعضاي آن به 3 تيپ تقسيم مي شوند:
....
ساير محصولات ويژه
مباني نظري و پيشينه پژوهش درباره كيفيت زندگي ( فصل دوم پايان نامه )
مباني نظري و نمونه پايان نامه روانشناسي درباره شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي M...
مباني نظري و پيشينه پژوهش راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان ( فصل دوم پايان نامه )
مباني نظري و فصل دوم پايان نامه با موضوع جهت گيري زندگي
مباني نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع كمال گرايي
- مباني نظري مربوط به متغير عملكرد شغلي
- پيشينه و مباني نظري پايان نامه درباره عملكرد تحصيلي
- مباني نظري و پيشينه پژوهش درمان مبتني بر پذيرش و تعهد ( فصل دوم پايان نامه )
- مباني نظري پايان نامه در مورد رفتار شهروندي سازماني
- چارچوب نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع مسئوليت پذيري
- مباني نظري و پيشينه پژوهش با موضوع راهبردهاي مقابله اي ( فصل دوم پايان نامه )
- مباني نظري و پيشينه پژوهش صميميت زناشويي
- مباني نظري پايان نامه روانشناسي درباره سرطان
- مباني نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع تعاريف و مدل هاي تاب آوري
- فصل دوم پايان نامه روانشناسي درباره الگوهاي ارتباطي خانواده
- مباني نظري پايان نامه در باره ي نگرش به ازدواج
- مباني نظري و پيشينه پژوهش رضايت زناشويي ( فصل دوم پايان نامه )
- مباني نظري و پيشينه پژوهش درمان شناختي-رفتاري(C.B.T) ( فصل دوم پايان نامه )
- مباني نظري و پيشينه پژوهش اختلال اضطراب اجتماعي ( فصل دوم پايان نامه )
- مباني نظري و پيشينه پژوهش درباره درمان وجودي ( فصل دوم پايان نامه )
- مباني نظري و پيشينه پژوهش شادكامي ( فصل دوم پايان نامه )