دانلود مباني و پيشينه نظري ويژگيهاي شخصيت (فصل دو پايان نامه)

دانلود مباني نظري و پيشينه پژوهش ,فصل دوم مباني نظري و پيشينه پژوهش ,نمونه سوالات آزمون استخدامي اموزش و پرورش تفكيك رسته ها,دانلود پاورپوينت,طرح توجيحي با لينك مستقيم

دانلود مباني و پيشينه نظري ويژگيهاي شخصيت (فصل دو پايان نامه)

۱۹ بازديد

مباني و پيشينه نظري ويژگيهاي شخصيت (فصل دو پايان نامه)

درباره اين فايل انتقادي داريد؟

راه هاي تماس با ما:

تماس با ما

شماره تماس : 09010318948

 

 

خريد

مباني و پيشينه نظري ويژگيهاي شخصيت (فصل دو پايان نامه)

در 30 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت docx

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت docx 

قسمتهايي از متن مباني نظري و پيشينه

ويژگي هاي شخصيت:

ارگانيسم انسان ويژگيهاي متفاوت از ساير گونه ها دارد، و اين تفاوتها درمطالعه شخصيت، اهميت خاصي پيدا مي كند. رفتار انسان اغلب علل گوناگون دارد و مي تواند از فردي به فردي ديگر تغيير كند؛حتي اگر رفتار مورد مشاهده يكي باشد، افراد مختلف مي توانند از رفتاري يكسان، درك متفاوتي داشته باشند و همان رفتار  مي تواند به دلايل مختلفي از افراد سر بزند. اين پيچيدگي همچنين به دلايل اين است كه رفتارها نه تنها از شخصيت افراد بلكه از موقعيت ها و شرايط و چه بسا از تناسب ويژگيهاي شخصيتي با اين موقعيتها و شرايط، ناشي شده، قوت و ضعف هايي را بدنبال دارد( گروسي،1380).

شخصيت از ديدگاه هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفته و هر يك آن را بر اساس چارچوب رويكرد مربوط به خود تعريف كرده اند، از جمله گوردون آلپورت[1] (1937)، يعني كسي كه به نظر بسياري بنيان گذار مطالعات نوين شخصيت است، شخصيت را بدين گونه تعريف كرده است. سازمان پويايي از سيستم هاي روان ـ تني فرد است كه رفتارها و افكار خاص او را تعيين مي كند. گيلفورد[2] (1959) يكي ديگر از محققان معروف، شخصيت را بدين گونه تعريف كرده است، شخصيت عبارتند از: الگوي منحصر به فرد صفات شخصيتي است(راس3، 1992؛ به نقل از صداقت، 1390).

     روان شناساني چون كتل4، فرنچ5 و گيلفورد ، دست به روي رگه هايي از شخصيت گذاشته اند و سعي كرده اند از مجموع خصايص انساني جدولي تحت عنوان رگه هاي عمومي شخصيت در زمينه هاي متفاوت انگيزش ها ، عوامل مرتبه دوم و عوامل مزاج فراهم نمايند .گيلفورد فرمول بسيار قاطعي را در اين مورد پيشنهاد كرده است كه بر حسب آن شخصيت يك فرد به منزله ي يك منظومه ي تخصصي رگه هاست (به نقل از خردمندزاده، 1390).

روان شناسان شخصيت مدتي طولاني از اين حقيقت رنج برده اند كه نوعي اختلاف نظر كم و بيش مستمر درباره ي اين كه شخصيت را چگونه مي توان تعريف كرد وجود داشته است. برخي افراد كه در اين زمينه مطلب مي نويسند سعي كرده اند با ناديده گرفتن مسئله با آن برخورد كنند و چنين وزوز كنند كه خوانندگان شان متوجه نخواهند شد كه نوشته هاي آن ها تعريفي را كم دارد. افراد ديگري كه در اين مورد دست به قلم مي برند چند تعريف واگرا نقل مي كنند به نشانه اين كه واقعاً روشن نيست كه شخصيت چيست. با اين حال برخي ديگر به اين گفته بسنده كرده اند كه شخصيت متشكل از هر چيزي است كه آزمون هاي شخصيت آن را مي سنجند يا هر چيزي كه نظريه پردازان شخصيت تصميم مي گيرند كه توجه خود را به آن معطوف سازند     ( كارور1 و شاير2 1996).


[1] - Gordon w.Allport

[2] - J.P.Guilford

3 - Ross

4- R.B.Cattel

5- French

1 - Carver

2 - Scheier

...

2-3-پيشينه تحقيقاتي:

ملك پور و همكاران(1391) طي پژوهشي تحت عنوان بررسى ارتباط بين شخصيت، نگرش به ايمنى و رفتار هاى مخاطره آميز در راكبين موتور سوار در شهر تهران به اين نتايج دست يافتند كه بين حيطه هاى مختلف شخصيت (نگرانى، عصبانيت، حالت احساس و هيجان، نوع دوستى، بي هنجارى) و نگرش به ايمنى (جريان ترافيك در برابر اطاعت از قوانين، رانندگى با سرعت، رانندگى با هيجان) از لحاظ آمارى ارتباط معنى دارى وجود دارد.

فردوسي(1391) طي بررسي عوامل روانشناختي مؤثر بر تصادفات رانندگي و ارائه مدل مداخله مؤثر در كاهش آن به اين نتايج دست يافته است كه مقايسه وضعيت عاطفي رانندگان تصادفي و غيرتصادفي در آزمون شخصيت نشان مي دهد كه رانندگان تصادفي از احساس مسئوليت اجتماعي كمتر لكن از ماجراجويي و هيجان خواهي بيشتري نسبت به رانندگان غير تصادفي برخوردار هستند. و در زمان واكنش رانندگان تصادفي سرعت عمل بيشتري دارند. همچنين در خصوص نگرش سنجي، رانندگان تصادفي مهمترين عوامل تصادف را بي دقتي، عجله براي رسيدن به مقصد و بي احتياطي و مشكلات مربوط به جاده و مسير(خرابي، دست انداز، ...) ذكر كرده اند. اما به نظر رانندگان غيرتصادفي عوامل عدم تصادف شامل دقت به جلو، احتياط و هشياري زياد در رانندگي، رعايت مقررات، تجربه و مهارت، رانندگي با سرعت مجاز، آرامش هنگام رانندگي، رعايت فاصله ايمني از ماشين جلويي و ياد خدا مي باشد. ...

...

 

خريد

برچسب ها : مباني و پيشينه نظري ويژگيهاي شخصيت (فصل دو پايان نامه) , مباني نظري شخصيت , پيشينه پژوهش شخصيت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.